Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA provedla další test nového motoru pro rakety Ares

NASA provedla další test nového motoru pro rakety Ares

Záběr ze zážehu motoru DM-2
Americký prezident Barack Obama plánuje zrušení programu Constellation, v jehož rámci se měli američtí astronauti po ukončení programu raketoplánů a opuštění Mezinárodní kosmické stanice vydat zpět na Měsíc - to není žádná novinka. Zatím to však neudělal, pouze to zamýšlí. Už 1. října začne pro NASA nový rozpočtový rok 2011 a stále není vůbec jasné, jaká bude další koncepce americké kosmonautiky. Minimálně do konce září je tedy stále platná cesta k uskutečnění programu Constellation, jejíž dalším milníkem byl test nového motoru pro rakety Ares.

První stupeň rakety Ares I, která měla podle původních plánů na oběžnou dráhu vynášet pilotované lodě Orion, měl být tvořen motorem na tuhá paliva, velmi podobným motoru SRB, jehož dvojice je používána při startech raketoplánů. Nový motor pro rakety Ares je však výkonější a zmodernizovaný, což je dosaženo hlavně přidáním pátého segmentu k původně čtyřsegmentovému motoru SRB. Dále je nový motor DM (Development Motor) vybaven lepší izolací a má širší hrdlo trysky. První zkušební zážeh nového pětisegmentového motoru se uskutečnil již 10. září 2009, druhý v úterý 31. srpna 2010.

Druhý z původně plánovaných čtyř zkušebních zážehů se odehrál na testovacím stavu v poušti u města Promontory ve státě Utah (USA) a trval dvě minuty a pět vteřin. Motor byl při něm podchlazen na pouhé 4 stupně Celsia, aby se ukázalo, jak pracuje při nízkých teplotách (právě poškození motoru SRB silným mrazem způsobilo v roce 1986 zkázu raketoplánu Challenger).

Motor o délce 47 metrů a šířce 3,5 metru s tahem o hodnotě 22 milionů koňských sil spálil při testu celkem 590 tun paliva a vyvolal menší zemětřesení. Celkem měl test odpovědět na 53 otázek o novém motoru a podle prvních pohledů na získaná data byl velmi úspěšný.

Videozáznam zkušebního zážehu:

"Takže předběžná data vypadají excelentně. Získali jsme všechny údaje, po kterých jsme šli a velmi se těšíme, až je budeme moct podrobněji prozkoumat," vyjádřil se Alex Priskos, manažer projektu z Marshallova kosmického střediska (stát Alabama).

Start rakety Ares I v představě malíře
I přes velmi dobré výsledky testu a fakt, že nová raketa Ares I už má za sebou první zkušební start ve verzi Ares I-X v říjnu 2009, s programem Constellation to vypadá velmi bledě. Současná americká administrativa pod vedením prezidenta Obamy se jej chystá zrušit ve prospěch komerčních raket a lodí pro obsluhu stanice ISS a pozdějších, zatím nepředstavených, raket a lodí pro mise dále než na nízkou oběžnou dráhu. Budoucí činnost NASA v oblasti pilotovaných letů je velmi nejistá už jen proto, že ke zrušení programu Constellation stále oficiálně nedošlo, vláda USA se stále neshodla na novém rozpočtu NASA, jež začne platit už za měsíc. Stále také není jisté, kdy ukončí činnost raketoplány. Oficiálně jsou v plánu poslední dvě mise (Discovery STS-133 v listopadu 2010 a Endeavour STS-134 v únoru 2011) ale v současné době je stále ještě vysoká pravděpodobnost, že bude program rozšířen o další misi (Atlantis STS-135 v červnu 2011), kterou nyní podrobněji plánují manažeři NASA, i když zatím nedostala zelenou. Některé hlasy dokonce volají po prodloužení programu do té doby, než bude k dispozici jakýkoliv náhradní dopravní prostředek, to je však vzhledem k současné situaci již téměř vyloučeno.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.