Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Perminov: není nutno spěchat s letem na Mars

Perminov: není nutno spěchat s letem na Mars

mars_base.jpg
Hlavní představitel ruské Federální kosmické agentury (FKA) Anatolij Perminov v průběhu internetové diskuse, zaměřené na problémy mezinárodní spolupráce v oblasti dobývání vesmíru, označil plány NASA vyslat pilotovanou expedici na Mars ve třetím nebo ve čtvrtém desetiletí tohoto století za uskutečnitelné, avšak příliš drahé.

Perminov řekl, že nejdříve je nutné vyřešit otázku, kdy a za jakým účelem vyslat na Mars pilotovanou expedici. Dále upozornil na rychle se rozvíjející možnosti vesmírných automatů (robotů), které možná za 20 či 30 let budou moci samostatně vyřešit úkoly, které dnes není možné realizovat bez přítomnosti člověka.

Perminov rovněž velmi zdůraznil nutnost mezinárodní spolupráce v oblasti výzkumu jak Měsíce a Marsu, tak i okolního kosmického prostoru. Jako příklad nutnosti mezinárodní spolupráce představitel FKA připomenul projekt Mezinárodní kosmické stanice ISS: "Není těžké si představit smutný osud tohoto velmi nákladného projektu, pokud by činnost stanice nebyla po havárii amerického raketoplánu Columbia zajišťována ruskými kosmickými prostředky."

Kromě toho Perminov informoval, že návrhy ruské strany na vývoj a výrobu nových kosmických systémů, určených pro zabezpečení života a práce člověka v kosmickém prostředí jsou řešeny takovým způsobem, aby byly zcela kompatibilní, vzájemně nahraditelné a aby se navzájem doplňovaly ve všech etapách kosmického letu; tyto návrhy podléhají souhlasu americké strany. Mezi takové systémy patří také perspektivní projekt nového ruského kosmického dopravního prostředku s názvem Kliper a nová americká kosmická loď.

V souladu s výše uvedenou koncepcí se oba dopravní prostředky mohou ve vesmíru spojit, realizovat v případě potřeby vzájemné zásobování pohonnými látkami a v případě nutnosti zajistit záchranu posádky havarovaného dopravního prostředku. Perminov rovněž připomněl, že USA neplní zcela podle dohody své závazky na zajištění provozu ISS.

Obavy Perminova dále vyvolaly informace, že v některých dokumentech, týkajících se mezinárodní spolupráce USA s jinými zeměmi v oblasti výzkumu a využití vesmíru, je uveden předpoklad upevnění vůdčí pozice USA v oblasti kosmických technologií. Představitel FKA se domnívá, že mezinárodní spolupráce se musí rozvíjet na základě partnerství, které je výhodné a prospěšné pro všechny účastníky spolupráce, kteří mají zájem zkoumat a využívat kosmický prostor.