Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Poslouchání na Europě
Pavel Koten Vytisknout článek

Poslouchání na Europě

Zcela netradiční a přitom velmi elegantní metodu k průzkumu vnitřní struktury Jupiterova měsíce Europa navrhuje americký oceánolog z MIT. Místo vypravení nákladné sondy, která by se provrtala skrz ledovou kůru, by mohlo stačit vysadit na povrchu tohoto měsíce "elektronické ucho".

To by poslouchalo ozvěny praskajícího ledu a na základě znalosti šíření rychlosti zvuku různými materiály by mohla být poté odvozena tloušťka ledové pokrývky měsíce. Modely naznačují, že trhliny, pozorované v současné době na povrchu, vznikají působením slapových sil planety na měsíc. Ačkoliv nebyl jejich vznik - z důvodů malého rozlišení - detekován sondami Galileo či Voyager, domnívají se vědci, že se vytváří pravidelně během 3,5 dne trvajícího oběhu měsíce kolem mateřské planety. Pokud by jich ovšem bylo hodně, navrhovaná technika by byla nepoužitelná, protože by nedokázala rozlišit jednotlivá prasknutí. Ideální by bylo pouze několik hlasitých prasknutí během několika dnů.

Zdroj : Spaceflight Now

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.