Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Proč astronauté ve vesmíru rostou? Hledání odpovědi možná pomůže i nemocným na Zemi

Animace hrudní oblasti se zvýrazněnou páteří Autor: NASA
Animace hrudní oblasti se zvýrazněnou páteří
Čistě teoreticky si představme, že velitel dlouhodobé posádky vesmírné stanice má méně schopné podřízené a jednoho dne jim řekne: Lidi, já z vás opravdu rostu! A po návratu domů lékaři zjistí, že skutečně vyrostl. Takovýto případ není ničím neobvyklým (co se týče růstu, samozřejmě ne schopností posádek), i při krátkodobých letech raketoplánů bývalo vcelku běžné, že astronauti ve stavu beztíže o pár centimetrů vyrostli a na Zemi se opět vrátili k normální výšce, jejich páteř totiž neomezovala gravitace. Nahlédnout hlouběji do této otázky má pomoci snímkování páteře astronautů ve vesmíru pomocí ultrazvuku, vyvinuté metody by se navíc mohly chytnout i v ordinacích na Zemi.

Růst astronautů ve stavu beztíže je jev, který zájemce o kosmonautiku již stěží ohromí, je běžně známým faktem, že v průběhu kosmického letu člověk může vyrůst až o 3 procenta své výšky (tedy průměrně vysoký jedinec, měřící 180 centimetrů, se může vytáhnout až o 5 až 6 centimetrů), efekt odezní a astronaut se opět „scvrkne“ po návratu do pozemské gravitace. NASA si stanovila za letošní cíl studování vlivu těchto změn na lidskou páteř v rámci příprav na budoucí dlouhodobé mise lidí v rámci solárního systému a dlouhodobé posádky stanice ISS nyní čeká pravidelné snímkování páteře pomocí ultrazvukového přístroje na palubě stanice.

Nizozemský astronaut André Kuipers provádí ultrazvukové vyšetření oka na ISS Autor: Wikipedie
Nizozemský astronaut André Kuipers provádí ultrazvukové vyšetření oka na ISS
Autor: Wikipedie
Užívání ultrazvuku a astronautů coby pokusných subjektů není na ISS ničím zas až tak novým, posádky pomocí sonografie sledují vlivy stavu beztíže na srdeční svalstvo nebo třeba oční bulvy. Ale ultrazvuk páteře, to bude něco nového, těžšího.

„Tohle bude vůbec poprvé, kdy ultrazvuk bude použit ke sledování změn páteře“, řekl MUDr. Scott A. Dulchavsky, vedoucí vědec nové studie. „Ultrazvukové vyšetření páteře je na provedení složitější, než většina předchozích ultrazvukových vyšetření na oběžné dráze.“ Dotyčné vyšetření astronautům bude komplikovat už jen lidská anatomie.

Astronauté však mají velmi schopného pomocníka – přístroj Ultrasound 2, dopravený na stanici posledním raketoplánem v červenci 2011 a nahradil starší ultrazvukový přístroj na kosmické stanici. Výbava umožňuje dokonalejší zobrazení vnitřních pochodů těla a snímkování svalů a kostí, potřebné právě u sledování páteře a podobných těžších cílů. Posádce má v obtížném úkolu pomoci také interaktivní průvodce, příprava během výcviku a asistence odborníků na Zemi.

Ultrazvukové vyšetření páteře Autor: NASA
Ultrazvukové vyšetření páteře
Vyšetřování astronautů na stanici má být zahájeno již tento měsíc, členové dlouhodobé posádky si budou páteř vzájemně vyšetřovat 30, 90 a 150 dní po startu, zaměří se na šíjovou a bederní oblast a přilehlé tkáně. Vědci a lékaři, radící astronautům, budou snímky sledovat v reálném čase v řídícím středisku. Jako srovnávací vzorky poslouží ultrazvukové záběry a především snímky páteří astronautů pořízené pomocí magnetické rezonance před a po misi. Porozumění mechanismům změn páteře v beztížném stavu mají pomoci při navrhování nových scénářů tělocviku na oběžné dráze a poletové rehabilitace pro lepší zdraví posádek.

Ale pozor, jak tomu bylo již mnohokrát (elektrody pro monitorování životních funkcí astronautů na Měsíci, neurochirurgický robot odvozený od robotické paže ISS, chemoterapeutické protinádorové kapsle vyvinuté na ISS, …), lékařské procedury pro astronauty zřejmě najdou uplatnění na Zemi. Ač vyšetřování páteře pomocí ultrazvuku dnes není v medicíně příliš obvyklé, spíše se užívá CT či lépe magnetická rezonance (MRI), postupy, vyvinuté pro astronauty to mohou změnit. Dulchavsky tvrdí, že by tento krok mohl vyšetření zlevnit a nabídnout bezpečnější metodu (CT využívá rentgenové záření, MRI silné magnetické pole).

Snímky z MRI: zhoubné nádory páteře Autor: biomed.brown.edu
Snímky z MRI: zhoubné nádory páteře
Autor: biomed.brown.edu
„Ultrazvuk nám také umožňuje pozorovat tkáně v pohybu, například pohyby svalů, tok krve žílami a fungování dalších systémů těla a to neinvazivně a bez radiace,“ vynáší výhody Dulchavsky.

Lékařský personál již začal používat nácvikové metody, vyvinuté odborníky z NASA pro posádky stanice, pro vyšetřování v odlehlých oblastech. Dulchavsky také upozorňuje, že velká část světové populace nemá přístup k magnetické rezonanci, ultrazvuk nabízí menší přenosné přístroje, snadné používání a naprostou bezpečnost a opakovatelnost vyšetření levnou variantu za MRI.

Optimismus však objektivně krotí mnohem vyšší kvalita snímků, které rezonance dosahuje oproti ultrazvuku či CT.

Zdroj: NASA 2. 1. 2013