Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  První kosmický výstup Maxe Surajeva
Vít Straka Vytisknout článek

První kosmický výstup Maxe Surajeva

Surajev na palubě ISS
Ruský kosmonaut Maxim Surajev, momentálně dlouhodobě pracující na palubě ISS jako člen 22. základní posádky, píše z paluby Mezinárodní kosmické stanice vlastní internetový blog, kde si mohou zájemci číst o každodenním životě na oběžné dráze. V posledních dnech Maxim shrnul na svém blogu pocity ze své první kosmické vycházky, kterou absolvoval 14. ledna (viz. článek). Překlad jeho vyprávění vám přinášíme v tomto článku.

Co vám mohu říct o kosmické vycházce? EVA (činnost mimo loď) je velmi obtížná. Vyžaduje dlouhou a záludnou přípravu.

maxandhisfriends.jpg
Každý systém skafandru je prověřován - lithiové zásobníky (pro odstranění oxidu uhličitého), baterie,… Chladící systém musíme izolovat, protože se vzduchem uvnitř jednoduše nebude fungovat. A tohle všechno se týká pouze skafandru. Kromě něj musíme vzít v úvahu spoustu podobných věcí. Například potřebujete mít s sebou všechno, co budete potřebovat. Řekněme, že váš šroubovák není ten správný a vy nemůžete během výstupu uvolnit šroub. Nemůžete si jít pro správný šroubovák. Proto pečlivě zkoušíme každý kus nářadí a vybavení, které si bereme s sebou "ven", kde je upevníme, aby neodletěly. Pokud nám něco uletí, je to katastrofa, protože nemáme žádnou náhradu. Navíc musíme připravit v přechodové komoře speciální panely, používané při kosmických výstupech a vynést z ní všechno kromě našich skafandrů. Prostě všechno velmi pečlivě, dvakrát až třikrát kontrolujeme.

A výstup sám… Tuny pocitů! Těžká práce ale velmi zajímavá.

Měl jsem dlouho strach. Nebyl to ale strach ze selhání. Byl to obyčejný lidský strach - prostě jdete ven do prázdnoty. Máte dva bezpečnostní popruhy nebo jeden a vaši ruku - to je všechno. Když se z nějakého důvodu odpoutáte a odletíte pryč od stanice, třeba jen metr - je to, nic vám nepomůže, nikdo vás nemůže zachránit, není způsob, kterým by jste se vrátili. Neexistuje vybavení, které by vám pomohlo. Proto je pro kosmické výstupy přísné pravidlo - dva bezpečnostní popruhy. Anebo dvě karabiny nebo jeden popruh a vaše ruka.

"Teplo" nad denní polokoulí Země cítíte velmi dobře, jako na pláži. Během našeho výstupu jsme byli třikrát "ve stínu" a po jeho opuštění bylo zřetelně cítit, jak rukavice hřejí. Sám skafandr má dobrý termoregulační systém a nebude vám v něm horko. Ale rukavice jsou jen z gumy a zahřívají se.

Oleg Kotov při výstupu
Za skoro celých šest hodin jsme se určitě unavili. Ruce a záda taky… Přesněji, ne záda ale místa, kde skafandr těsně přiléhal k tělu a třel se o něj. Upřímně řečeno, Oleg (Kotov) i já si myslíme, že skafandry byly trochu těsné…

Také bych chtěl moc poděkovat Olegovi. Je dobrý, má zkušenosti s kosmickými výstupy a všechno mi ukázal, vysvětlil a pomohl s přípravou. Díky němu šlo všechno hladce. Znal a poradil. Mockrát ti děkuji!

Přinášíme ještě jeden příspěvek z blogu:

Surajev píše: Velmi jsem se zasmál, když jsem četl tento komentář od Alexandra:
"Sledoval jsem výstup na NASA TV. Všechna komunikace v ruštině byla nějakou paní překládána do angličtiny. A byl tady jeden moment: Oleg řekl: "Podívej se dozadu - jsou tam dinosauři!" Tlumočnice byla v šoku a já jsem se velmi smál. Gratuluji k úspěšnému výstupu:)"

Surajev pokračuje: Dinosauři tam opravdu byli. A byl jsem to já, kdo o nich mluvil. A bylo to takhle: "Dinosauři" jsou speciální nářadí pro práci v otevřeném prostoru, něco jako kleště, které používáme ke stříhání. Měl jsem "dinosaury" v mé tašce a Oleg ji připevnil k zábradlí. A já jsem za sebou viděl, jak ta taška poletuje ale neviděl jsem, že je připevněná. Takže jsem řekl Olegovi, že dinosauři létají:).

Převzato:
Orbitální blog Maxima Surajeva, www.nasa.gov

Venuša a Mars nad sídliskom

20.01. 2017, 18:58-19:45 SEČ; Canon 400D+50mm/2.8; 100ISO; 5s expozícia v 1min intervaloch.