Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Ruský start ke stanici ISS skončil havárií
Vít Straka Vytisknout článek

Ruský start ke stanici ISS skončil havárií

Progress MS-04 během předstartovních příprav a testů 24. listopadu 2016
Autor: Eněrgija

Ztráta spojení se startující nákladní lodí, znepokojivá padající hvězda na sibiřském nebi, to byl včerejší start nákladní lodi Progress k Mezinárodní kosmické stanici, který nakonec vůbec nedosáhl oběžné dráhy. Co se stalo?

Nákladní kosmická loď Progress MS-04 odstartovala z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu (mimo jiné ze stejné rampy, na které kdysi zahájil svou kosmickou odyseu Jurij Gagarin) ve čtvrtek 1. prosince v 15:51 SEČ, na Bajkonuru už byl chladný, temný večer, o pět hodin více než u nás ve střední Evropě. Nosná raketa Sojuz U, nesoucí na oběžnou dráhu Progress o souhrnné hmotnosti asi 7,3 tuny, po úspěšném startu zamířila z kosmodromu východním směrem, aby mohla dosáhnout orbity se sklonem 51,6 stupně k rovníku, po které létá stanice ISS, čekající na dodávku.

Přímý videopřenos z Bajkonuru, který vysílala na internetu NASA, nedával tušit nic o blížící se katastrofě. Náběh motorů prvního stupně na plný výkon byl vskutku oslnivý a pomalu v něm i zanikly první metry letu rakety Sojuz. Ta zakrátko bohužel zmizela z obrazovky v noční oblačnosti nad stepí a videopřenos NASA TV nadále využíval počítačové animace letu, která běžela z ruského řídícího střediska.

Záznam startu lodi Progress MS-04 (NASA)

Ani ne dvě minuty po startu se oddělily čtyři vyhořelé postranní bloky motorů a Sojuz s Progressem dále poháněl centrální stupeň rakety, zapálený již před startem (všechny stupně raket Sojuz spalují letecký kerosin a kapalný kyslík), o chvilku později došlo k odhození aerodynamického krytu lodi Progress, raketa již opustila husté vrstvy atmosféry, takže tento kryt se stal přebytečnou zátěží. Let pokračoval nadále bez zjevných problémů, což tvrdilo i řídící středisko.

Od startu uplynulo už skoro 5 minut, když dohořel centrální stupeň rakety Sojuz a od letící sestavy byl odhozen impulsem zážehu horního stupně skrze charakteristickou mřížkovou konstrukci. Bylo vypočítáno, že horní stupeň rakety bude vypnut 8 minut a 46 vteřin po startu, načež se loď Progress ocitne na výchozí orbitě pro další vlastní manévry a stíhání stanice ISS, ke které měla dorazit v sobotu 3. prosince.

Převoz rakety Sojuz s lodí Progress na startovní rampu 29. listopadu 2016 Autor: spaceflightnow.com
Převoz rakety Sojuz s lodí Progress na startovní rampu 29. listopadu 2016
Autor: spaceflightnow.com
Místo toho se však stalo něco trochu jiného – v čase 6 minut a 22 sekund od startu, během činnosti horního stupně rakety Sojuz, přestala přicházet na Zemi telemetrie z letící sestavy nebo byla přinejmenším rozkouskovaná a podivná, spojení vypadávalo. Komentátor NASA TV Rob Navias o chvíli později hlásil komunikační potíže s Progressem, navigační antény lodi se podle kusých údajů úspěšně vyklopily, to samé se však nedalo říci o solárních panelech a už vůbec nebyl znám čas separace lodi od horního stupně nosiče či zda k ní vůbec došlo! V tomto čase měl Progress již letět po výchozí oběžné dráze, ruské radarové stanice však hlásily, že po dotyčné trajektorii se žádné nové těleso nepohybuje. Progress zmizel!

„Máme pro vás nějaké novinky o letu Progressu,“ hlásila v té době astronautka Jessica Meir z řídícího střediska v Houstonu veliteli stanice ISS. „V podstatě to vypadá, že loď se oddělila od horního stupně rakety o několik minut dříve, než měla, s Progressem navíc vypadlo spojení. Rusové analyzují celou situaci, takže se vám ozveme, jakmile budeme mít něco nového.“

„Dobrý, díky Houstone. Dejte nám prosím vědět, jakmile k vám přijdou nějaké novinky,“ odpověděl astronaut Shane Kimbrough, současný velitel 6členné posádky orbitální laboratoře.

„Dáme vám vědět hned, jakmile budeme mít něco nového,“ pokračovala Meir. „Rusové poslali techniky od Progressu domů a skládají vyšetřovací komisi.“

V těch chvílích začaly chodit znepokojivé zprávy z regionu Tuva v jižní oblasti Ruska, kde obyvatelé pozorovali na nočním nebi explozi a pád hořících trosek, slyšeli prý i silný hluk. Není těžké se dovtípit, o co šlo, to zanikal v zemském ovzduší Progress, který vinou selhání horního stupně rakety Sojuz vůbec nedosáhl oběžné dráhy, pravděpodobně byl k hornímu stupni stále připojený, přinejmenším se na Zemi nedostala informace o separaci obou těles.

Mise lodi Progress MS-04 skončila asi 180 kilometrů nad Zemí.

Můžeme být rádi, že lokality v Rusku nejsou nikterak hustě osídlené, většina trosek lodi Progress podle prohlášení ruské federální vesmírné agentury Roskosmos shořela v horních vrstvách zemské atmosféry, pokud nějaké fragmenty ohnivý pád zpátky „dolů“ přežily, zasáhly hornatou, zalesněnou oblast. Ruská tisková agentura RIA Novosti dnes informovala o tom, že místo možného dopadu trosek lodi Progress bylo lokalizováno asi 60 až 70 kilometrů západně od města Kyzyl v ruském regionu Tuva. Již asi čtyři hodiny po nezdařeném startu se na místo pokusil dostat vrtulník s vyšetřovateli, tomu však zabránilo špatné počasí v oblasti.

Velmi povedená animace od Anatolije Zaka ukazuje místo možného dopadu trosek lodi Progress Autor: RussianSpaceWeb.com
Autor: RussianSpaceWeb.com

Rusové momentálně zahajují vyšetřování incidentu, spolu s NASA prohlašují, že ztráta této kosmické lodi by neměla omezit provoz stanice ISS, na jejíž palubě je pro takového případy vždy rezerva dalších zásob pro astronauty. V říjnu ke stanici dorazila soukromá americká loď Cygnus společnosti Orbital ATK, v prosinci se sem zase chystá japonská zásobovací loď Kounotori, takže šest kosmonautů na stanici jistě hlady nezemře.

Ztráta asi 2,6 tun nákladu, který vezl Progress, však i přesto zamrzí. Na jeho palubě se nacházelo jídlo, ošacení, náhradní díly, vědecké vybavení, nový skafandr pro výstupy kosmonautů na vnější plochy ISS, dále raketové palivo pro korekce dráhy stanice plus voda a vzduch pro kosmonauty.

Raketa Sojuz s lodí Progress na startovní rampě 29. listopadu 2016 Autor: spaceflightnow.com
Raketa Sojuz s lodí Progress na startovní rampě 29. listopadu 2016
Autor: spaceflightnow.com
Nevyhnutelné je nyní asi uzemnění raket Sojuz po dobu vyšetřování nehody, což je nepříjemné už z toho důvodu, že v mírně odlišné verzi tyto rakety nyní jako jediné vozí k ISS lidské posádky. Příští start kosmonautů v lodi Sojuz byl stanoven (před havárií) na 27. březen 2017.

Přerušení pilotovaných startů ke stanici ISS následovalo v roce 2011, kdy velmi podobně havaroval cestou ke stanici ruský Progress po předčasném vypnutí motoru horního stupně rakety Sojuz U. Pokud by však podobná havárie postihla startující raketu s kosmonauty, jejich loď by měla být schopna nouzového přistání, byť s velkým přetížením.

Ve čtvrtek 1. prosince startoval ke stanici ISS třetí nákladní Progress v roce 2016 a současně to byl třetí případ ze 65, kdy Progress s nákladem pro stanici ISS nedosáhl po startu svého cíle.

[1] RussianSpaceWeb 2. 12. 2016