Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Šance vypuštěna

Šance vypuštěna

Raketa Delta 2 vynáší sondu Opprtunity na cestu k Marsu (8.7.2003 8:15 SELC)
V úterý 8.7.2003 v 5:18 SELČ vypustila NASA druhý rover určený k prozkoumání Marsu - Šanci (Opportunity). Opportunity vynesla raketa Delta II z mysu Cape Canaveral. v 5:18 SELČ. Po 83 minutách se sonda úspěšně oddělila od nosiče a byla navedena na dráhu k Marsu. Všechny systémy sondy pracují dle předpokladů.

K Marsu již míří první sonda - Duch (Spirit) vypuštěná 10. června. Duch již urazil 77 milionů kilometrů a všechny přístroje na palubě jsou v pořádku.

Šance by měla 25. července 2004 přistát v oblasti Meridiani Planum. Tři týdny před tím dosedne Duch do ohromného kráteru na druhé straně planety. Obě vozítka budou provádět geologický průzkum a zkoumat, zda jsou v místě přistání podmínky vhodné pro život.

Pokud Vás zajímá, kde se Šance nachází, může navštívit stránku JPL.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.