Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  SpaceShipTwo - raketoplán pro kosmickou turistiku

SpaceShipTwo - raketoplán pro kosmickou turistiku

SS2_1a.jpg
Společnost Virgin Galactic představila interiér suborbitálního raketoplánu SpaceShipTwo (SS2), který je určen pro dopravu turistů za hranice zemské atmosféry a zpět. Raketový dopravní prostředek SS2 bude schopen poskytnout na své palubě pohodlí pro 8 osob - pro 6 cestujících a 2 členy posádky. Všichni budou sedět ve speciálních vysoce komfortních křeslech. Konstruktéři také zvýšili počet kruhových průzorů (okének) na 15, jimiž bude možné pozorovat okolní vesmír a zemský povrch.

Svými rozměry bude SpaceShipTwo zhruba 3krát převyšovat velikost svého předchůdce SpaceShipOne, na jehož palubě bylo místo pro 3 osoby. Start se uskuteční z letounu WhiteKnightTwo. Ten byl vyvinut na základě zkušeností s letounem White Knight, který zajišťoval starty raketoplánu SpaceShipOne.

SS2_1.jpg

Dopravní letoun WhiteKnightTwo bude určen rovněž pro výcvik budoucích pilotů SpaceShipTwo. K tomuto účelu bude kabina WhiteKnightTwo vybavena úplně stejně jako kabina SpaceShipTwo. Odpojení orbitálního prostředku s cestujícími se uskuteční ve výšce 18 km (60 000 stop). Pomocí vlastních raketových motorů pak suborbitální letoun vystoupá do výšky před 110 km. Počítá se s výškami mezi 135 až 140 km, což bude znamenat pro cestující o něco vyšší přetížení při startu.Celková doba letu bude 2,5 hodiny, což přijde zájemce na 200 000 dolarů. Za tyto peníze může každý kosmický turista zakusit na několik minut stav beztíže. V průběhu letu budou mít cestující na sobě speciální osobní skafandry. Startu bude předcházet třídenní "výcvik".

Zkušební lety raketoplánu SpaceShipTwo jsou naplánovány na rok 2008 a uskuteční se na základně Mojave v Kalifornii. Předpokládá se minimálně 50 zkušebních vzletů. Zhruba o rok později se první zájemci dostanou za hranice zemské atmosféry. Starty se uskuteční z kosmické základny Spaceport America (New Mexico), do budoucna se uvažuje s rozšířením startů a o vybudování "kosmodromů" v Anglii, Švédsku a Austrálii.

První raketoplán SpaceShipTwo bude pojmenován názvem Enterprise. Pokračováním kosmické turistiky v podání společnosti Virgin Galactic by měl být dopravní prostředek SpaceShipThree, schopný absolvovat let na oběžnou dráhu kolem Země.

Zdroj: spacenews.ru a nasaspaceflight

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.