Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Třetí Sentinel je hotový

Třetí Sentinel je hotový

Třetí družíce Sentinel pro výzkum dějů v zemské atmosféře.
Autor: Sentinel.

Evropská řada družic Sentinel zaměřená na studium planety Země spadá do programu Copernicus. Plány hovoří o vypuštění pěti různých typů družic, přičemž každý typ bude disponovat dvěma satelity. Sentinel 1 zaměřený na radarové snímkování už na oběžné dráze krouží od dubna 2014, kdy jej z Kourou vynesla raketa Sojuz. Letos v červnu se díky raketě Vega podíval na oběžnou dráhu Sentinel 2A zaměřený na multispektrální snímkování povrchu především ve viditelné a blízké infračervené části spektra. Na pomyslné dveře ale už klepe zástupce třetího typu družic Sentinel, který by měl startovat na začátku prosince.

Družice Sentinel 3A vznikla ve výrobní hale firmy Thales Alenia Space ve francouzském Cannes. Plánování, designování, vývoj a testování tohoto projektu trvaly dohromady osm let a do procesu se zapojilo na sto společností. Už 27. října se vydá na ruský kosmodrom Pleseck, kde technici připraví družici na start. K tomu by mělo dojít 10. prosince na raketě Rokot. Půjde tedy o první Sentinel vypuštěný z ruského kosmodromu.

Účelu družice a jejímu významu se budeme podrobně věnovat ve speciálním článku, který vydáme před startem, nyní jen krátce zmíníme, že  Sentinel 3A bude zaměřený na studium oceánů – má zkoumat změny jejich teploty, nebo výšky hladiny. Tyto informace jsou důležité nejen z hlediska životního prostředí, ale uplatnění najdou i ve snahách o vyšší bezpečnost lodí. U pobřeží se budou hodit informace o povodních, nebo formování bouří. Satelit bude využívat snímkování v optickém i mikrovlnném spektru. Očekává se, že by měl odhalit i znečištění vody. Ačkoliv to nebude jeho hlavní disciplína, měl by Sentinel snímkovat i pevninu, na které by mohl odhalit třeba vznikající požáry.

Video: Sentinel - satelity pro výzkum počasí

Převzato: www.kosmonautix.cz

Dušan Majer

Narodil se roku 1987 v Jihlavě, kde bydlí po celý život. Po maturitě na všeobecném soukromém gymnáziu AD FONTES vstoupil do regionální televize, kde několik let pracoval jako redaktor. Ve volném čase se věnoval kosmonautice. Postupně zjistil, že jej baví o tomto tématu nejen číst, ale že mnohem zajímavější je předávat tyto informace dál. Na podzim roku 2009 udělal dva velké kroky – jednak na internetu zveřejnil své první video o kosmonautice a navíc založil diskusní fórum o tomto oboru. Postupem času fórum rozrostlo o další služby a vznikl specializovaný zpravodajský portál kosmonautix.cz, který informuje o dění v kosmonautice. Rozběhla se i jeho tvorba videí na portálu Stream.cz. Pořad Dobývání vesmíru má sledovanost v desítkách tisíc a nasbíral již několik cen od Akademie věd za popularizaci vědy.

Štítky: Sentinel