Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Záznam online přenosu startu lodi Sojuz TMA-01M
Vít Straka Vytisknout článek

Záznam online přenosu startu lodi Sojuz TMA-01M

A START!
Na stanici ISS už skoro dva týdny pracuje osamělá trojice astronautů, kteří se v krátké době konečně dočkají příletu svých kolegů, kteří zvýší počet obyvatelů orbitálního komplexu zpět na obvyklých šest lidí. Tato nová trojice, připravená k šestiměsíčnímu pobytu ve vesmíru, odstartovala 8. října v 1:10 SELČ z Bajkonuru v novém typu lodi Sojuz. Náš přenos začal v 0:30.

1:35 Náš přenos tímto končí, děkujeme za pozornost a přejeme dobrou noc.

1:30 Řídící středisko v Moskvě sdělilo veliteli Sojuzu Kalerimu, že vše vypadá výborně a posádka dostala povolení otevřít hledí přilb. Následuje krátké přerušení komunikace, protože loď bude nyní chvíli mimo dosah pozemních spojovacích stanovišť.

Raketa pomalu mizí z dohledu...
Loď Sojuz TMA-01M bezpečně dosáhla impulzem nosné rakety Sojuz-FG výchozí dráhy ve výšce 230x190 km, ze které zahájí stíhání stanice ISS. To představuje sérii tří manévrů během následujících dvou dnů. Vše jde dobře. Spojení se stanicí se má uskutečnit v neděli ve 2:02 SELČ.

1:22 Loď Sojuz provádí automatické vyklopení a aktivaci solárních panelů a komunikačních antén.

1:20 Okamžitě po vypnutí třetího stupně se od něj loď oddělila. Vyhořelý stupeň provede úhybný manévr otevřením ventilů kyslíkové nádrže. Řízení mise přebírá řídící středisko v Moskvě.

1:19 Třetí stupeň byl po dosažení požadované dráhy vypnut po asi 4 minutách činnosti.

Pohled do kabiny Sojuzu během startu
Druhý stupeň odhozen ve výšce asi 170 km, třetí stupeň podle slov posádky funguje bezvadně. Je vybaven motorem RD 0110. Vše pokračuje bezvadně.

1:14 Sojuz je právě poháněn druhým stupněm s motorem NPO Energomash RD 108.

1:12 Raketa odhodila vyhořelé motory prvního stupně, posádka hlásí, že se cítí dobře. Za okamžik přijde čas oddělit záchrannou věž a kryt kabiny.

1:10 Právě proběhl START! Předcházelo mu odklopení posledních zásobovacích i stabilizačních ramen startovací rampy, kterou raketa opustila.

První stupeň rakety Sojuz-FG se skládá ze čtyř pomocných motorů, seskupených okolo druhého stupně. Každý z nich je poháněn motorem NPD Energomash RD 107, spalujícím petrolej a tekutý kyslík. Tato kombinace pohání všechny tři stupně rakety.

1:08 Zahájeno tlakování nádrží, uzavřen přívod okysličovadla do nádrží rakety. Ta bude brzy přepnuta na vlastní zdroje energie. Vše jde hladce, raketa i loď jsou připraveny letět.

1:05 5 minut do startu, posádka zavírá hledí přilb. Přípravy probíhají bez problémů.

1:00 Deset minut do startu, posádka na palubě lodi provádí aktivaci záznamových zařízení pro start.

aktual.jpg
Před malou chvílí byly od rakety odsunuty dvě obslužné věže startovací rampy.

0:47 Dnes se do vesmíru poprvé vydá zástupce nové generace lodí Sojuz. V posledních letech obsluhovaly stanici ISS lodě Sojuz TMA, dnes k ní zamíří Sojuz TMA-01M, který se oproti řadě TMA dočkal několika vylepšení a modernizace některých komponent, byla také trochu zvýšena nosnost lodi.

V prostředním křesle kabiny lodi je připoután velitel Alexandr Kaleri (Rusko), po jeho levé ruce sedí Oleg Skripočka (Rusko), po pravici Scott Kelly (USA), který se stane příštím velitelem ISS. Jako první člověk se také ve vesmíru setká se svým bratrem-dvojčetem, podrobnosti o lodi i posádce přineseme v sobotu.

0:38 Start je naplánován na 1:10 SELČ, 5:10 ráno místního času v Kazachstánu, v okamžiku, kdy zemská rotace dostane kosmodrom do roviny s dráhou stanice ISS. Jedině za tohoto předpokladu může loď Sojuz po startu zahájit stíhání orbitální stanice. Její posádka bude dnes start sledovat živě také.

0:35 Na záběrech TV NASA můžeme sledovat záznam činností tří kosmonautů před nástupem do lodi, který se uskutečnil asi před dvěma hodinami.

0:30 Vítáme všechny, kteří se rozhodli s námi dnes v noci sledovat start lodi Sojuz s tříčlennou posádkou z kosmodromu Bajkonur. Kosmonauté jsou již usazeni v kabině lodi a letoví kontroloři na Bajkonuru jim pouštějí pro uvolnění trochu hudby.

Zdroje a odkazy:

Zdroje multimédií: