Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s prof. Petrem Kulhánkem o plazmě (2. díl)

Hlubinami vesmíru s prof. Petrem Kulhánkem o plazmě (2. díl)

Petr Kulhánek v pořadu Hlubinami vesmíru. Autor: Tv Noe.
Petr Kulhánek v pořadu Hlubinami vesmíru.
Autor: Tv Noe.
V sobotu 2. března 2013 od 20 hodin se na TV Noe můžete těšit na další díl pořadu Hlubinami vesmíru. Hostem tohoto pořadu zůstává prof. Petr Kulhánek z ČVUT v Praze a bude nám objasňovat další bližší skutečnosti o vesmíru. Samozřejmě se podíváme podrobněji na plazmu, a proto nahlédneme i ke struktuře vesmíru.

Co je vesmír? Z čeho je složen? Jaké jsou základní čtyři síly vesmíru? Je tzv. temná energie pátou sílou? Anebo souvisí s kvantovými projevy vakua?

Petr Kulhánek v pořadu Hlubinami vesmíru. Autor: TV Noe.
Petr Kulhánek v pořadu Hlubinami vesmíru.
Autor: TV Noe.
V dalším povídání se zaměříme také na rentgenové záření. Jak vzniká? Kde všude ve vesmíru je a co přináší jeho pozorování pro astrofyziku? Co například vidíme při srážkách galaxií? Užasné obrazy srážek galaxií jistě zaujmou svou podobou, ale také vším co představují. Jaké procesy tam vznikají? Co můžeme přečíst z pozorování srážek galaxií? Září i naše Slunce v rentgenovém záření?

Poté si přiblížíme, kde na Zemi se setkáme s plazmatem a co je např. kulový blesk. Prohlédneme si i nebývalé záběry ze sondy SDO, která sleduje Slunce. Jak souvisí magnetizmus s plazmatem na Zemi, ve Sluneční soustavě i dál?

Pojďte a společně s námi se nechte unášet vesmírem, tak neuvěřitelně krásným, tak neustále překvapujícím. Ke sledování zve autor pořadu Jindřich Suchánek.

Živé vysílání TV Noe
Bližší info + reprízy

Štítky: Petr Kulhánek, Hlubinami vesmíru, TV Noe

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.