Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Magnety sluneční soustavy s Petrem Kulhánkem

Magnety sluneční soustavy s Petrem Kulhánkem

Sluneční erupce a geomagnetické pole. Kredit: NASA.
V sobotu 29. června 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem budou magnetické vlastnosti těles sluneční soustavy.

Veřejnost má poměrně dobrou představu o tom, že planety ovlivňuje gravitace a řídí jejich pohyb. Jenomže ona to není jediná síla, která se takto nápadně projevuje. Také magnetismus má na kosmická tělesa veliký vliv. Na rozdíl od gravitace zde platí, že na velikosti nezáleží. Jde spíše o to, jak vypadá těleso uvnitř - jaký pohyb v něm vykonávají částice nesoucí elektrický náboj.

Projdeme se tedy sluneční soustavou od jejího středu až k okrajům. Začneme u Slunce, navštívíme postupně všechny planety a další kosmická tělesa a skončíme na samotné hranici vlivu Slunce. Možná budete překvapeni, jak moc se jednotlivá tělesa z hlediska svých magnetických vlastností liší. Vždyť mezi rozměrově podobnými planetami Venuše a Země je neuvěřitelný rozdíl. A překvapení v našem pořadu uslyšíte určitě víc.

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách se podíváme na Mléčnou dráhu na obloze a řekneme si, v jaké že to vlastně žijeme galaxii. Jaroslav Urbář nás upozorní na problém, o kterém se málo mluví, ale mohl by zcela zhatit let člověka třeba na Mars – ochranu proti škodlivému kosmickému záření.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 29. června od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za 14 dní 13. července budeme, tentokrát s Jiřím Grygarem, sledovat planetky a hodnotit, jaké nám od nich hrozí riziko.

Štítky: Petr Kulhánek, Magnetismus, Nebeský cestopis