Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Odkud pozorovat oblohu s Jiřím Grygarem

Odkud pozorovat oblohu s Jiřím Grygarem

Dráhy hvězd. Autor: Jan Sienczak
Dráhy hvězd.
Autor: Jan Sienczak
V sobotu 5. října 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem RNDr. Jiřím Grygarem, CSc. Hlavním tématem bude tma jako ohrožený druh.

Dá se říct, že o tématu tmavé oblohy a hledání nejlepších míst k pozorování vesmíru, se nebavíme rádi. Je to spíš nutnost. Ještě před 150 lety byla temná obloha něčím naprosto samozřejmým, zatímco dnes je téměř samozřejmé, že lidé vidí jenom pár nejjasnějších hvězd. Vývoj civilizace nezastavíme ani to nechceme, ale v řadě případů si noční pohled na oblohu kazíme sami tím, že stručně řečeno svítíme špatně.

S Jiřím Grygarem se v pořadu nebudeme bavit jen o světelném znečištění, ale také o přírodních vlivech, které snižují kvalitu pohledu na oblohu. Řekneme si, co všechno byste na obloze viděli v dokonalé tmě a kde jsou nejlepší místa s tmavou oblohou.

Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách pozveme k pozorování Marsu a upozorníme na nesmírně zajímavý český projekt Asteroids@home, ve kterém může každý pomoci vědcům s výzkumem planetek.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 5. října od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za dva týdny, 19. října, se s Petrem Kulhánkem budeme věnovat galaxiím, obřím hvězdným ostrovům.

Zvířetníkové světlo z rozhledny Zákopčie