Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Tomáš Tyc hostem Show Jana Krause

Tomáš Tyc hostem Show Jana Krause

Tomáš Tyc při experimentu s levitací.
Autor: Archiv Tomáše Tyce.

Ve středu 29. dubna 2015 byl hostem populárního pořadu "Show Jana Krause" mladý český profesor Přírodovědecké faktulty Masarykovy univerzity v Brně, Tomáš Tyc. Ačkoliv moderátor nedal mimořádně inteligentnímu a nadšenému fyzikovi prostor pro představení sebe sama, bylo dost času pro zábavné a pro mnohé zasvěcené dnes již legendární fyzikální experimenty, které zejména studenti brněnské univerzity znají z nadmíru oblíbeného předmětu (a následně významného inspirativního projektu) "Zajímavá fyzika". Záznam výstupu si můžete spustit v článku.

Ve svém výstupu představil Tomáš Tyc několik ze svých nejoblíbenějších a rovněž na přípravu nejsnazších experimentů. Diváky zaujalo zejména sfukování svíček bubnem s otvorem, který tvoří při bouchnutí do gumové blány skrze otvor na druhé straně neviditelné vírové prstence. Podobným způsobem může sfouknout svíci například hudební buben, je-li vhodně namířen. Tomáš Tyc rovněž mírně zabředl i do jeho oblíbeného tématu neviditelnosti. Na samý závěr "vystřelil" raketu. To vše se svým neutuchajícím zapálením pro věc, od kterého se nedal odradit ani občasnými jemnými narážkami Jana Krause. O zábavu tedy bylo postaráno.

prof. Mgr. Tomáš Tyc, PhD. (* 7. února 1973, Brno, Česká republika) známý český teoretický fyzik a popularizátor fyziky. Vyučuje na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity v Brně, kde se rovněž věnuje výzkumu zejména na poli specifických odvětví v optice. Je zakladatelem tradice fyzikálních show pro veřejnost nazvaných Dobrodružná fyzika, na niž navázalo i brněnské Úžasné divadlo fyziky (ÚDIF), jehož tým pravidelně jezdí po celé zemi ukazovat školám i jiným zájmovým skupinám spektakulární formou efektních experimentů krásy každodenní fyziky kolem nás.

[1] Rozhovor: Tomáš Tyc - Krásu fyziky vidíme na každém kroku