Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vychází Astropis Speciál: Průvodce astrofotografií

Vychází Astropis Speciál: Průvodce astrofotografií

Astropis Speciál: Průvodce astrofotografií.
Autor: Astropis.

Časopis Astropis vydává svůj dlouho očekávaný speciál roku 2016 na téma astrofotografie. Jde o poměrně revoluční počin, neboť astrofotografie je v Česku a na Slovensku čím dál oblíbenějším oborem, ale dostupné literatury je v tuzemském jazyce málo. V tomto speciálním čísle naleznete odpovědi na základní otázky co vlastně astrofotografie je a jak s ní začít. Na celkem 44 stranách tak najdete bohatý úvod pro zájemce o tento krásný, ale náročný koníček.

Úvod do základů digitálního snímání noční oblohy tj. do digitálních fotoaparátu a CCD obstarali Petr Skala a Martin Myslivec. Jakou technikou fotografování začít vám poradí ve svém článku „První krůčky k astrofotografii“ Pavel Karas. Zároveň také ukáže, že na kvalitní fotografii není nutné vlastnit nákladnou techniku a strávit desítky hodin času zpracováním dat.

Pokud vás ovšem zajímá pokročilá astrofotografie (především deep-sky objektů), kde je nutná již jistá zkušenost a přístrojové vybavení, tak vám poradí Jiří Los („Astrofotografie a pointování“) a Petr Skala („Montáže s pohonem a bez pointace, krátké expozice bez pohonu“ a „Focení Sluneční soustavy“).

Žádný kvalitní astronomický snímek se neobejde bez post-processingu a kalibračních snímků, jak vám ve svých příspěvcích popíše Jiří Los („Kalibrační snímky“) a Petr Skala („Základy zpracování astrofotografie“). Stejně tak se neobejdete bez kvalitního softwarového vybavení - základní jak placený tak freeware software přestaví Petr Skala.

Nejen vlastní fotoaparát a programy jsou důležité, do pořizování snímků zasahuje i celá řad příslušenství, jak ve svém rozsáhlém článku dokumentuje Jan Zahajský. Nedílnou součástí Astropisu jsou i recenze - tentokrát se podíváme na asi jedinou významnější astrofotogafickou knihu na česko-slovenském trhu od Karola Petrika a také na zajímavou sbírku snímků ČAM. Speciál zakončuje symbolicky článek Macieje Zapióra na téma „Solarografie“, která je vzorem návratu ke klasické dírkové komoře a analogové fotografii, jež se v posledních letech stala velmi populární díky své jednoduchosti a impozantnosti výsledků.

V případě zájmu objednávejte na info@astropis.cz.

O časopisu Astropis

Astropis je český astronomický časopis, který se kromě vlastní astronomie věnuje i dalekohledům, kosmologii, astrofyzice, astrobiologii a dalším příbuzným oblastem. Vychází 5× ročně (4 pravidelná čtvrtletní čísla a podzimní speciál) a je určen zejména astronomům amatérům a dalším zájemcům o astronomii. Má formát A4 a rozsah 44–52 stran, z nichž aspoň 12 je barevných. Vychází v nákladu 2000 výtisků.

Časopis vznikl v roce 1990 jako věstník pro astronomy-amatéry. Byl pouze černobílý a rozmnožoval se kopírováním. Od roku 1994 začal vycházet jako standardní tištěný časopis, od roku 1999 vychází pravidelně a průběžně se zvyšuje jeho rozsah. Časopis vydává od roku 1994 občanské sdružení Společnost Astropis, které je kolektivním členem České astronomické společnosti.

Mezi autory článků bývají významní vědci, např. Jiří Grygar, Jana Tichá, Antonín Rükl, Petr Kulhánek, představitelé České astronomické společnosti a především současná mladší generace popularizátorů astronomie spojená s hvězdárnami v Praze či Brně.

[1] Kniha: Nebeské perly české a slovenské astrofotografie