Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  6. ročník Astronomické olympiády skončí pražským finále 29. května 2009

6. ročník Astronomické olympiády skončí pražským finále 29. května 2009

Logo Astronomické olympiády, autor: Jan Klusáček
V pátek 29. května 2009 se v Praze uskuteční finále 6. ročníku Astronomické olympiády, kterou pořádá Česká astronomická společnost pro žáky základních škol a studenty gymnázií. 53 finalistů z celé České republiky se sjede do Prahy, aby dopoledne absolvovali úlohy finále. Zatímco finalisté z 8. a 9. tříd budou úlohy řešit na Akademii věd, žáci 6. a 7. tříd se sejdou na Štefánikově hvězdárně na pražském Petříně.

Tisková zpráva České astronomické společnosti z 28. května 2009

Odpoledne všechny čeká společný program ve slavnostních prostorách budovy Akademie věd na Národní třídě 3, Praha 1. Bude to ukázka pokusů pod názvem Astronomická kuchařka aneb jak ochutnat kometu z dílny Mgr. Marka Česala a Bc. Tomáše Meisera. Z rukou děkanky Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni Doc. Jany Coufalové pak finalisté obdrží diplomy a řadu odměn. První desítka umístěných si odnese astronomické dalekohledy věnované firmami Supra Praha, s.r.o. (www.celestron.cz) a Dalekohledy Matoušek (www.dalekohledy.cz). V sobotu pokračuje finále Astronomické olympiády exkurzí na observatoř Astronomického ústavu Akademie věd ČR, v. v. i. v Ondřejově. Finalisté Astronomické olympiády se budou moci podívat na odborná pracoviště včetně kopule s největším dalekohledem u nás o průměru zrcadla 2 m a ptát se vědeckých pracovníků a pozorovatelů, kteří výzkum vesmíru vykonávají.

Astronomická olympiáda je v průběhu školního roku rozdělena do tří kol. První kolo probíhá na školách. Z něho pak postupují ti, kteří byli alespoň částečně úspěšní. V druhém kole, které je korespondenční, už musely děti více zabrat a mj. také uskutečnit praktická pozorování pod oblohou.

Letošního, již šestého ročníku se v jeho prvním kole zúčastnilo 5 890 prací. Do druhého (korespondenčního) kola postoupilo 4 211 dětí, ze kterých 53 nejlepších dorazí na pražské finále. Astronomická olympiáda probíhá také v kategorii určené pro 1. a 2. ročník středních škol (čtyřleté studium). Tuto kategorii ve spolupráci zajišťuje Hvězdárna a planetárium J. Palisy v Ostravě (http://planetarium.vsb.cz). Finále proběhlo v Ostravě 22. května a výsledky budou zveřejněny společně se všemi kategoriemi nejpozději 1. 6. 2008 tiskovou zprávou a na webu http://olympiada.astro.cz. Středoškolské kategorie se v prvním kole zúčastnilo 627 studentů, do druhého kola postoupilo 592 a ve finále úlohy řešilo 9. Zejména pro lokální media je zajímavé statistické rozdělení řešitelů podle krajů, viz http://olympiada.astro.cz, v menu vybrat Aktuální ročník a v pravém sloupci si vybrat školní nebo korespondenční kolo a výsledky v jednotlivých kategoriích.

Všichni finalisté obdrží knihy od Nakladatelství Akademie věd ČR Academia www.academia.cz a řadu dalších odměn. Na Astronomické olympiádě spolupracuje řada hvězdáren a planetárií v České republice v podobě konzultací. Ceny pro finalisty poskytly Společnost Astropis, Hvězdárna v Úpici a pražské Kartografické vydavatelství Žaket www.zaket.cz. Partnerem finále Astronomické olympiády a doprovodného programu jsou Akademie věd České republiky, Astronomický ústav AV ČR, v. v. i. a Hvězdárna a planetárium hl. m. Prahy.

Astronomická olympiáda je zařazena a podporována Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v kategorii A a je připravována ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Západočeské univerzity v Plzni. Nemalé časové náklady, které Česká astronomická společnost na Astronomickou olympiádu vydává, jsou velmi dobře vynaloženy - podpora dětí se zájmem o astronomii, vědu, souvislosti a s chutí a ochotou udělat něco navíc než co jim škola nezbytně předepisuje, je vynikající investice.

Finále Astronomické olympiády je přístupno pouze pozvaným a novinářům, rozhovory s vítězi po vyhlášení výsledků jsou možné. V příloze je podrobný program finále obou kategorií. Vše o Astronomické olympiádě (i o minulých ročnících) na http://olympiada.astro.cz. Zde také najdete např. seznam letošních finalistů včetně jejich školy a města, odkud jsou.

Kontakt: Pavel Suchan, Česká astronomická společnost (suchan@astro.cz, 267 103 040, 737 322 815)

Program finále kategorie E-F 6. ročníku Astronomické olympiády 2008/9 pátek 29. května 2009

• 8.45 - 9.30 Registrace finalistů (Akademie věd, Národní 3, Praha 1)
  • 9.30 - 10.00 Zahájení finále
  • 10.00 - 12.30 Finále Astronomické olympiády
  • 12.30 - 12.45 Závěr finále
  • 12.45 - 15.00 Přestávka na oběd a na individuální prohlídku centra Prahy
  • 15.00 - 16.00 Astronomická kuchařka aneb jak ochutnat kometu (astronomické pokusy předvádí Mgr. Marek Česal a Bc. Tomáš Meiser)
  • 16.00 - 16.15 Přestávka
  • 16.15 - 17.30 Vyhlášení výsledků, slavnostní předání cen

Místo konání: Akademie věd ČR, Národní 3, Praha 1 (naproti Národnímu divadlu), místnost 206.

Cenou pro prvních deset umístěných budou dalekohledy od firmy Supra Praha, s.r.o. www.celestron.cz. Odměnu si ale odveze každý finalista.

Program finále kategorie G-H 6. ročníku Astronomické olympiády 2008/9 pátek 29. května 2009

• 9.15 - 10.00 Registrace finalistů (Štefánikova hvězdárna)
  • 10.00 - 11.00 Finále Astronomické olympiády - 1. část
  • 11.00 - 11.15 Přestávka
  • 11.15 - 13.15 Finále Astronomické olympiády - 2. část
  • 13.15 - 15.00 Přestávka na oběd a na individuální prohlídku centra Prahy
  • 16.00 - 16.15 Přestávka
  • 16.15 - 17.30 Vyhlášení výsledků, slavnostní předání cen

Dopolední program finále se koná na Štefánikově hvězdárně na pražském Petříně www.observatory.cz.

Odpolední část od 15:00 se koná v budově Akademie věd ČR, Národní 3, Praha 1 (naproti Národnímu divadlu), místnost 206.

Cenou pro první tři umístěné budou dalekohledy od firmy Dalekohledy Matoušek (www.dalekohledy.cz). Odměnu si ale odveze každý finalista.

Sony a7s + Samyang 1300mm f/16, ISO 100, 1/8000 sec.