Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Česká účast v Evropské jižní observatoři

Česká účast v Evropské jižní observatoři

Česká vlajka na La Silla. Autor: Zdeněk Bardon
Česká vlajka na La Silla.
Autor: Zdeněk Bardon
V roce 50. výročí založení Evropské jižní observatoře zavlála na observatoři ESO La Silla v Chile česká vlajka. Nikoliv jen jako vlajka členského státu ESO, ale jako oznámení o chystaném začátku pozorování českými astronomy z Astronomického ústavu AV ČR v Ondřejově, a to Dánským dalekohledem o průměru 1,54 metru.

Na základě smlouvy Astronomického ústavu AV ČR, Kodaňské univerzity a ESO o budoucím využití pro českou astronomii tento dalekohled po proběhlém výběrovém řízení zmodernizovala česká firma ProjectSoft HK a.s. z Hradce Králové, která patří ke světové špičce v oboru robotizace dalekohledů. Dalekohled je již připraven pro první zkušební pozorování! Čeští vědci se zaměří zejména na studium meziplanetární hmoty v rámci projektu NEOSource, svůj prostor však dostanou také stelární astronomové, zabývající se studiem proměnných hvězd například v nejbližších galaxiích - Magellanových oblacích. Více na www.eso-cz.cz.

Přinášíme aktuální fotografie.

La Silla - kontrolní stanoviště. Autor: Zdeněk Bardon
La Silla - kontrolní stanoviště.
La Silla - ranní pohled z kopule 1,54m dalekohledu. Autor: Zdeněk Bardon
La Silla - ranní pohled z kopule 1,54m dalekohledu.
Autor: Zdeněk Bardon
Ráno na observatoři La Silla. Autor: Zdeněk Bardon.
Ráno na observatoři La Silla.
Autor: Zdeněk Bardon.

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.