Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Ministerská rada ESA za plné účasti ČR

Ministerská rada ESA za plné účasti ČR

Ministerská rada ESA
Ve dnech 25. a 26. listopadu 2008 se uskutečnila v nizozemském Haagu Ministerská rada Evropské kosmické agentury ESA za účasti delegace České republiky vedené náměstkem ministra školství, mládeže a tělovýchovy Vlastimilem Růžičkou a náměstkem ministra dopravy Petrem Šlegrem. Od 12. listopadu letošního roku je Česká republika členem této organizace a získala tak poprvé v historii možnost na nejvyšší úrovni ovlivnit a zapojit se do dění na poli evropské kosmonautiky.

Ministerská rada je nejvyšším výkonným orgánem Evropské kosmické agentury, jenž má za úkol schvalovat obsahovou náplň aktivit kosmické agentury a jejich rozsah daný finančním rámcem. Schází se přibližně jednou za tři roky a tvoří ji pověření ministři a zástupci vlád členských zemí Evropské kosmické agentury. Na Ministerské radě se určují hlavní strategie činnosti, programové priority a stanoví se i základní struktura finančního rozpočtu na další období.

Hlavní priority evropské kosmonautiky vytyčené Ministerskou radou konanou v Haagu jsou pokračovat v rozvoji výhod plynoucích z využívání kosmického prostoru pro společnost a ekonomiku, zachovat evropskou nezávislost ve vynášení těles do kosmu, rozvíjet aktivní podíl na využívání Mezinárodní kosmické stanice ISS a ve výzkumu sluneční soustavy a posílit konkurenční schopnost Evropy v globálním měřítku na poli kosmických aplikací a služeb. Pozornost se soustředí také na využití kosmických technologií v oblasti bezpečnosti a obrany. Evropská kosmická agentura si za více jak 30 let své existence vybudovala vynikající technologické zázemí a získala ohromné zkušenosti ve všech oblastech kosmického výzkumu, které jsou srovnatelné s těmi, s nimiž disponuje americká NASA nebo Ruská kosmická agentura RKA.

Do činnosti Evropské kosmické agentury se plně zapojila i Česká republika. Na Ministerské radě byl přijat finanční příspěvek České republiky do společného rozpočtu Evropské kosmické agentury na období 2009 až 2013 ve výši 45,7 milionů euro. Na rok 2009 je vyčleněna částka 7,2 milionů euro, což činí asi 0,25% z celkového rozpočtu Evropské kosmické agentury, který příští rok mírně přesáhne 3 miliardy euro.

Vedle účasti na základních aktivitách má každý člen Evropské kosmické agentury možnost se podle vlastního výběru zapojit do několika desítek volitelných programů, které jsou zaměřeny na konkrétní oblasti kosmonautiky. Česká republika se v rámci svého finančního příspěvku přihlásila k účasti ve 13 volitelných programech. Ty jsou z velké části zaměřeny na přípravu nových meteorologických družic a družic pro program GMES a na vývoj nových technologií dálkového průzkumu Země, družicové navigace a telekomunikace. Opomenuty nejsou však ani programy na vývoj vědeckých kosmických přístrojů, využívání evropského laboratorního modulu Columbus, který je součástí Mezinárodní kosmické stanice ISS nebo projekty zaměřené na vývoj nových technologií pro zkoumání sluneční soustavy. Finanční příspěvek České republiky v těchto projektech se liší každým rokem a pro příští rok činí 2,25 milionů euro.

O finanční zajištění české účasti ve všech programech ESA se dělí rezorty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (75%) a Ministerstva dopravy (25%), které mají společnou kompetenci při zajišťování spolupráce ČR s ESA. Po zasedání Ministerské rady Evropské kosmické agentury má Česká republika spolu s ostatními členskými státy jasně daný směr dalšího rozvoje kosmických aktivit a zároveň také stanovené finanční zdroje. České firmy, instituce a ústavy mají od nynějška možnost se zapojit do jakéhokoliv programu Evropské kosmické agentury, jehož se Česká republika zúčastní. Podporu a asistenci každému zájemci o využití této příležitosti je připravena poskytnout Česká kosmická kancelář, která je styčným bodem pro komunikaci s Evropskou kosmickou agenturou.

Převzato z tiskové zprávy České kosmické kanceláře CSO.

Orion utopený v airglow