Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Nejen Brouci ve hvězdách aneb Livingstone na Měsíci?
Petr Valach Vytisknout článek

Nejen Brouci ve hvězdách aneb Livingstone na Měsíci?

Livingstone
V souvislosti s "nebeským poselstvím", jež organizace NASA před několika dny v podobě jedné písně skupiny Beatles vyslala ke hvězdám, je třeba připomenout jeden téměř pětatřicet let starý příběh, který se k NASA, projektu Apollo a pilotovaným letům vůbec vztahuje.

What about Livingstone
what about all those men who have sacrificed their lives to lead the way
tell me wasn´t it worth the while travelling up the Nile
putting themselves on test,
didn´t that help the rest
wasn´t it worth it then
what about Livingstone

Čteme-li tento úryvek z jedné písničky, můžeme snadno nabýt dojmu, že asi pojednává o skotském cestovateli Davidu Livingstonovi (1813-1873), který prozkoumal Zambezi a Kongo a především v roce 1855 objevil Viktoriiny vodopády. Jaké bude naše překvapení, když zjistíme, že tomu tak ani trochu není.

Saturn V
Jak známo, v roce 1972 spěl program Apollo do finále, či spíš – velmi hořkého konce, zaviněného jednak trvalým poklesem zájmu veřejnosti a dále pak finančními problémy Spojených států. Smělé plány rozsáhlého projektu raketoplánu i Apollo Application Program a samozřejmě i lety k Marsu, výstavba permanentní základny na Měsíci atd. vzaly za své. Bohužel, američtí politici opět vyslyšeli "hlas lidu" a pilotovanou kosmonautiku doslova zakonzervovali, přičemž s důsledky těchto krátkozrakých, politicky velmi líbivých praktik se musíme vypořádávat do dnešních dní. Není tajemstvím, že v tomto ohledu se velice činil především tehdejší prezident Richard Nixon. Známy publicista Tomáš Přibyl neváhá a dokonce jej označuje za hrobníka americké kosmonautiky. Ale ten zřejmě nebyl jediný. V té době totiž většina lidí – a to patrně nejen v USA – považovala další měsíční lety za rozmar. Samozřejmě, dnes vidíme, jak se tehdy (nikoliv poprvé ani naposledy) mýlili a jak se mýlili i politici.

Takže pokud se tehdy našel někdo, kdo byl oblíbený, vážený a přesto si dovolil horovat pro Apollo, musel zcela nepochybně počítat s tím, že jeho kariéra končí. Ovšem v tomto případě to bylo jinak – naopak, skvělá kariéra teprve začala.

V roce 1973 se švédská formace The ABBA začala připravovat na dobytí gramofonového průmyslu. Na podzim vytvořila „Waterloo“, hit, se kterým v dubnu 1974 vyhrála Eurovision Song Contest v Brightonu a stala se celosvětově známou. V říjnu 1973 začala v průběhu nahrávacího období alba „Waterloo“ s přípravou písničky „What About Livingstone.“ Hudebně jde sice o mimořádně bizarní dílo, ale účinkovalo. Zde je text:

Went to buy me a paper at the local news-stand
and then I heard them laugh and say
"Look, they´re gonna go flying way up to the moon now
hey, what´s it good for anyway?"
So I said "Fellas, like to ask you a think if I may"

What about Livingstone
what about all those men who have sacrificed their lives to lead the way
tell me wasn´t it worth the while travelling up the Nile
putting themselves on test,
didn´t that help the rest
wasn´t it worth it then
what about Livingstone

And all of those fellas at the local news-stand
didn´t know what to answer or what to say
so I told them about him
that he was just like
one of those spacemen in his way
"And if you laugh at them
then there´s only a thing I can say"

What about Livingstone...

Waterloo
Faktem zůstává, že Björn Ulvaeus jakožto fanoušek sci-fi použil ve své tvorbě kosmonautickou i astronomickou tématiku vícekrát (připomeňme alespoň Fernando, Eagle, I´m a Marionette, The Piper nebo The Visitors – jakési sci-fi, které má vyvolávat zdání útoku ze strany mimozemšťanů, ale ve skutečnosti jde o popis strachu, jaký na zač. 80. let zažívali ruští disidenti). Zde se však objevila nejnápadněji a explicitně. Vypovídá o tom, že i složitá témata lze vykládat poměrně jednoduchým způsobem. Zdeněk Pokorný, bývalý ředitel Hvězdárny a planetária na Kraví hoře, k tomu před deseti lety řekl: "Musíte význam kosmonautiky vysvětlovat na praktických věcech. Tak například řekněte, že bez Apolla by někteří lidé nemuseli deset let žít, protože před deseti lety nebyl kardiostimulátor." Vedle tohoto velmi zajímavého výroku je What About Livingstone docela určitě dalším podobným příkladem, nutícím každého k zamyšlení. Tehdy, ale i dnes.

Mars,Měsíc,Venuše,ISS