Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Observatoř Stromlo zničena požárem

Observatoř Stromlo zničena požárem

observatoA  Mount Stromlo po poA3/4A!ru
observatoA Mount Stromlo po poA3/4A!ru
Mount Stromlo
Požáry v okolí hlavního města Austrálie Canberry ničí nejen lidské příbytky, ale pustoší i vědecká pracoviště.Na historické observatoři Mount Stromlo bylo zničeno nenahraditelné zařízení v ceně milionů dolarů. Zničeny byly i unikátní detektory určené pro dalekohledy Gemini

Mimořádnou ztrátou je zničení detektorů vyrobených v rámci dvou pracovních seminářů. Detektory byly určeny pro dva největší pozemské dalekohledy - Gemini na Hawai a v Chile. Jedná se o jedny z nejlepších vyrobených detektorů. Detektor určený pro 8.2m Gemini na Hawai již byl vyroben a připraven k odeslání. Výroba stála 5 milionů dolarů.

Porovnání před/po požáru:

před požárem po požáru
kopule před požáremkopule po požáru

Oheň zničil původní budovu z roku 1924 a všechny dalekohledy na observatoři. První dalekohled zde přitom pracoval již od roku 1910. Hlavními dalekohledy byly 1.3m Great Melbourne z roku 1868 a větší 1.9m teleskop.Celková škoda se odhaduje na minimálně 20 milionů dolarů.

Pracovníci observatoře založené již v roce 1924 dostali dvacet minut na evakuaci objektů. S okolím je observatoř spojena jedinou cestou vedoucí borovicovým lesem. "Neexistovala možnost, jak zachránit vybavení observatoře", uvádí Vince Ford, pracovník observatoře.

observatoA  Mount Stromlo po poA3/4A!ru
observatoA Mount Stromlo po poA3/4A!ru
Vniřek kopule na
Mount Stromlo
Vybavení Australian National University (ANU) bylo důležitým výzkumným výcvikovým pracovištěm. "Je to velké ztráta, z historického, z kulturního a samozřejmě i z vědeckého úhlu pohledu. Je to veliká pohroma" uvádí Ford.

Na observatoři probíhala rozsáhlá vědecká činnost. Pomocí Gt Melbourne probíhalo sledování slabých objektů na hranici naší Galaxie. Pohyb těchto objektů vypovídá o temné hmotě v okolí Galaxie. Před několika týdny na Mt Stromlo započal projekt digitální přehlídky oblohy. Největší ztrátou je zničení spektrografu pro 8.2m Gemini.

Pracovníci observatoře stále doufají, že se podaří zachránit alespoň některé výsledky vědecké práce uložené na počítačích v kancelářské budově. Je možné, že přečkala zničující oheň. Předpokládá se, že kancelářské budovy zatím stojí, ale jsou poničené vodou. "Snad budeme schopni zachránit pevné disky z některých počítačů, ale v současné době jde o pouhé dohady.", doufá Ford.

Některá data jsou zálohována v hlavní budově ANU v Canbeře. Velké množství práce zůstávalo pouze na observatoři. Někteří "paranoidní" pracovníci mají pracovní zálohy dat u sebe doma, ale většina zaměstnanců je měla uloženy v kanceláři.

Zdroj: ANU, BBC

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.