Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Slavnostní odstřel pro E-ELT

Slavnostní odstřel pro E-ELT

odstřel pro E-ELT zblízka - eso1419 Autor: ESO
odstřel pro E-ELT zblízka - eso1419
Autor: ESO
Ceremoniál u příležitosti dalšího významného milníku při stavbě největšího dalekohledu světa pro viditelnou a infračervenou oblast

Tisková zpráva Evropské jižní observatoře (019/2014): Dne 19. června 2014 se uskutečnil slavnostní ceremoniál u příležitosti dalšího významného milníku při stavbě dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope). Špička přes 3000 metrů vysoké hory Cerro Armazones byla odstřelena v rámci srovnávání vrcholu při přípravě konstrukčních prací na největším dalekohledu světa pro viditelnou a infračervenou oblast.

Ceremoniál se uskutečnil na Observatoři Paranal asi 20 km od místa samotného odstřelu. Zúčastnila se ho řada významných hostů z Chile i členských států ESO, stejně jako zástupci místních samospráv, pracovníci projektu E-ELT a zaměstnanci ESO. Celá událost byla přenášena živě přes internet a záznam je možné shlédnout na internetu.

Možnost vydat příkaz k zahájení odstřelu dostal náměstek chilského ministra národního bohatství Jorge Maldonado.

Během ceremoniálu provedla chilská společnost ICAFAL Ingeniería y Construcción S.A. odstřel části vrcholku hory Cerro Armazones, při kterém se uvolnilo asi 5 000 metrů krychlových horniny. Jedná se pouze o první část komplikovaného procesu úpravy vrcholu hory tak, aby na něm mohl vyrůst dalekohled o průměru primárního zrcadla 39 m a jeho mohutná kopule. Celkem bude potřeba přesunout asi 220 tisíc metrů krychlových kamení, aby vznikl prostor pro platformu dalekohledu E-ELT o rozměrech 150 x 300 metrů.

Práce na hoře Cerro Armazones započaly v březnu 2014 a předpokládá se, že potrvají 16 měsíců. V jejich rámci by měla být vybudována cesta, vystavěna platforma na vrcholu a vyhlouben servisní příkop [1]

První světlo by do dalekohledu E-ELT mělo dopadnout v roce 2024, kdy by tento přístroj měl začít řešit největší astronomické záhady současnosti. Předpokládá se, že tento obří dalekohled umožní výzkum dosud naprosto neznámých zákoutí vesmíru – bude to: „největší oko lidstva hledící do vesmíru“

[1] Veškeré zázemí, které bude postupně vybudováno na vrcholku, je specifikováno v dokumentu E-ELT Construction Proposal, což je podrobná kniha o 264 stranách s detaily všech aspektů celého projektu. V červnu 2011 schválil ESO Council revidovaný základní náčrt návrhu dalekohledu a v prosinci 2012 plně odsouhlasil celý program E-ELT (viz ann13019, ann13033 a ann13042).

ESO je nejvýznamnější mezivládní astronomická organizace Evropy a v současnosti nejproduktivnější pozemní astronomická observatoř. ESO podporuje celkem 15 členských zemí: Belgie, Brazílie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO uskutečňuje ambiciózní program zaměřený na návrh, konstrukci a úspěšný chod výkonných pozemních pozorovacích komplexů umožňujících astronomům dosáhnout významných vědeckých objevů. ESO také vedoucí úlohu při podpoře a organizaci spolupráce v astronomickém výzkumu. ESO provozuje tři unikátní pozorovací střediska světového významu nacházející se v Chile: La Silla, Paranal a Chajnantor. Na Observatoři Paranal provozuje Velmi velký teleskop (VLT), což je nejvyspělejší astronomická observatoř pro viditelnou oblast světla, a také dva další přehlídkové teleskopy. VISTA pracuje v infračervené části spektra a je největším přehlídkovým dalekohledem na světě, dalekohled VST (VLT Survey Telescope) je největším teleskopem navrženým k prohlídce oblohy výhradně ve viditelné části spektra. ESO je evropským partnerem revolučního astronomického teleskopu ALMA, největšího astronomického projektu současnosti. Pro viditelnou a blízkou infračervenou oblast ESO rovněž plánuje nový dalekohled E-ELT (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope) s primárním zrcadlem o průměru 39 metrů, který se stane „největším okem do vesmíru“.

Lars Lindberg Christensen; Head of ESO ePOD; Garching bei München, Germany; Tel.: +49 89 3200 6761; Mobil: +49 173 3872 621; Email: lars@eso.org

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1419. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.