Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Úvahy o velkém dalekohledu

Úvahy o velkém dalekohledu

Astronomové jsou lidé velice zvědaví, ale především zvídaví. Aby se toho dozvěděli o vesmíru co nejvíce, stavějí stále větší a větší dalekohledy a vybavují je stále dokonalejšími detektory. Jejich plánům na vybudování většího dalekohledu, než mohou používat doposud, svitla opět naděje. Nadace Gordona a Betty Mooreových (Gordon and Betty Moore Foundation) vyčlenila 17,5 miliónu dolarů na financování návrhu projektu velkého dalekohledu TMT (Thirty-Meter Telescope) - největšího optického dalekohledu světa s objektivem o průměru 30 m.

Současný největší dalekohled světa - Keck Telescope - je postaven na vrcholu sopky Mauna Kea, Havajské ostrovy. Jedná se o dvojici dalekohledů Keck I a Keck II, jejichž objektivy mají průměr 10 m. To mimo jiné znamená, že sběrná plocha nového velkého dalekohledu s objektivem o průměru 30 m bude téměř 10krát větší než u dalekohledů Keck.

Přípravě projektu se věnuje kalifornský technologický institut (California Institute of Technology - Caltech) a University of California. Projekt byl dříve označován jako "The California Extremely Large Telescope".

Zatím je navržena pouze koncepce dalekohledu, vybaveného systémem adaptivní optiky, který bude pracovat v oblasti viditelného a infračerveného záření. Pokud se podaří projekt dokončit, pak bude dalekohled TMT schopen pořizovat fotografie s rozlišením 12krát lepším než Hubblův kosmický teleskop (HST).

TMT - Thirty-Meter Telescope

Výše uvedená finanční částka je určena pouze na projektovou přípravu. Na výstavbu dalekohledu zatím peníze nejsou. Projektanti doufají, že se peníze najdou a dalekohled začne pracovat v roce 2012. Zatím ještě nebylo vybráno vhodné místo pro stavbu dalekohledu. V úvahu připadají 3 varianty: Havajské ostrovy, Chile nebo Mexiko. Caltech nyní hledá manažera, který by se stal vedoucím týmu, jehož úkolem by bylo dovést projekt dalekohledu TMT do "vítězného" konce.

Existují však mnohem ambicióznější plány. Například na internetových stránkách ESO (European Southern Observatory) se můžete seznámit s návrhem dalekohledu OWL Telescope, jehož objektiv má mít průměr 100 m. Měl by být schopen zaregistrovat světlo objektu, jehož jasnost V = 38 mag.Za zmínku stojí také fakt, že se nedávno uskutečnilo společné pozorování galaxie NGC 4151 pomocí dalekohledů Keck I a Keck II. Oba dalekohledy tak poprvé fungovaly jako optický interferometr, jehož úhlové rozlišení odpovídá jednomu dalekohledu o průměru 85 m.

Zdroj: astronomy.com a spacecraft.com