Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Cassini pozoruje výtrysky materiálu na měsíci Enceladus

Cassini pozoruje výtrysky materiálu na měsíci Enceladus

Enceladus_fontana_1.jpg
Kolem planety Saturn obíhá od 1. 7. 2004 americká kosmická sonda CASSINI. Jejím úkolem je dlouhodobý výzkum planety, jejích prstenců a početné rodiny měsíců. V současné době jich je u Saturna známo 47. Sonda postupně posílá na Zemi detailní obrázky měsíců, k nimž se na své dráze přiblížila na malou vzdálenost. Jedním ze zkoumaných měsíců je Enceladus o průměru 512 km.

Již dříve bylo zjištěno, že oblast kolem jižního pólu tohoto měsíce je teplejší než zbývající části jeho povrchu. A právě zde dochází k úniku materiálu do okolního prostoru. Na fotografiích, které byly pořízeny při "zadním" osvětlení měsíce, tj. v protisvětle, jsou patrné fontány unikajících plynů a dalšího materiálu, který se vzdaluje do vzdálenosti několika set kilometrů.

Oblast kolem jižního pólu měsíce Enceladus, pojmenovaná podle vzhledu jako "tygří škrábance", je tvořena prasklinami v ledové kůře, které se táhnou v délce mnoha kilometrů. Jedná se o velmi mladou oblast. Praskliny zde mohly vzniknout v důsledku působení slapových sil docela nedávno - jejich stáří je možná pouhých několik desítek let.

Enceladus_fontana_2.jpg

Velká část vyvrženého materiálu uniká z přitažlivosti měsíce a doplňuje tak postupně rozsáhlý prstenec E. Vyvržený materiál tvoří především voda (v podobě drobných ledových krystalků, vodní páry a ionizovaných atomů a molekul). Vyvrhovaný materiál obsahuje také molekulární vodík, dusík, oxid uhelnatý apod.

Související článek: Vodní vulkanismus na Saturnově měsíci Enceladus.

Zdroj: spacenews.ru a www.spaceref

Zodiakální světlo z Beskyd

Zodiakální světlo vyfocené krátce po astronomickém soumraku. Úprava - redukce světelného znečištění.