Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Enceladus znovu překvapuje

Enceladus znovu překvapuje

Saturn a Enceladus spojuje tok elektronů
Výzkumy americké kosmické sondy CASSINI odhalily, že Enceladus, jeden z malých měsíců planety Saturn, je propojen se Saturnem silným elektrickým proudem - tokem elektronů, které putují tam a zpět mezi planetou a jejím měsícem.

Od svého příletu k planetě Saturn v roce 2004 prolétla sonda Cassini kolem měsíce Enceladus o průměru 500 km zatím 13krát, přičemž při každé návštěvě postupně odhalovala některá z jeho tajemství. Astronomové objevili při zpracování dat výtrysky plynů a drobných ledových krystalků unikajících z oblasti v okolí jižního pólu měsíce Enceladus, které se mění v elektricky nabité částice a vytvářejí místní ionosféru. Oběh měsíce Enceladus společně s jeho ionosférou uvnitř magnetického pole, které obklopuje planetu Saturn, působí jako dynamo vytvářející elektrický proud.

Kosmická sonda Cassini (NASA) objevila v ultrafialovém světle zářící skvrnu v blízkosti severního pólu Saturnu, která potvrzuje přítomnost elektrického obvodu spojujícího planetu Saturn s jejím měsícem Enceladus.

Vědci dobře vědí, že obří planeta Jupiter je propojena s trojicí svých měsíců prostřednictvím proudu nabitých částic vyvolaného oběhem měsíců uvnitř rozsáhlé magnetosféry, přičemž tento proud vytváří zářící skvrny ve vysoké atmosféře planety. Poslední objevy u měsíce Enceladus ukazují, že podobné procesy mají místo rovněž v soustavě planety Saturn.

Detekce toku elektronů byla uskutečněna pomocí přístroje CAPS-ELS (Cassini Plasma Spectrometer's electron spectrometer), zkonstruovaného a zhotoveného pod vedením UCL's Mullard Space Science Laboratory. Geraint Jones říká: "Z přístrojů na palubě sondy Cassini pouze CAPS-ELS je schopen přímo detekovat proudy elektronů v pozorovaném rozsahu energií; objevem toku elektronů mezi Saturnem a Enceladem posunul naše znalosti o planetě Saturn."

V atmosféře Saturnu bylo objeveno propojení s tokem elektronů z měsíce Enceladus
Kosmická sonda Cassini (NASA) objevila v ultrafialovém světle zářící skvrnu v blízkosti severního pólu Saturnu, která vyznačuje přítomnost elektrického obvodu spojujícího planetu Saturn s jejím měsícem Enceladus. Toto nově objevené místo se projevuje jako "stopa" magnetického propojení mezi Saturnem a Enceladem a indikuje přítomnost elektronů a iontů urychlovaných podél magnetických siločar. Bílý obdélník označuje polohu této "stopy", jejíž existenci vědci dlouho předpokládali, avšak doposud ji nikdy nespatřili. Skvrna svítí, protože se jedná o stejný úkaz, který vytváří dobře známou severní a jižní polární záři na Saturnu: dochází zde ke srážkám elektronů s atmosférou planety. Avšak tato stopa nemá souvislost s prstencem polární záře kolem pólu planety Saturn.

Dva publikované obrázky byly získány pomocí přístroje UVIS (UltraViolet Imaging Spectrograpf) na palubě sondy Cassini dne 26. 8. 2008 v rozmezí 80 minut. Stopa se pohybuje v souladu se změnou polohy měsíce Enceladus. Barvy na tomto obrázku znázorňují intenzitu extrémní ultrafialové emise. Oblasti s nejnižší intenzitou jsou modročerné, oblasti s výraznou emisí ultrafialového záření (500 až 1000krát silnější) jsou žlutobílé.

Objevená skvrna se nachází na 65° severní šířky. Na délku měří asi 1200 km, na šířku necelých 400 km. Pokrývá oblast srovnatelnou s Kalifornií nebo Švédskem.

Credit obrázků: NASA/JPL/University of Colorado/Central Arizona College.

Zdroj: www.physorg.com

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.