Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Hlasujte pro jméno útvaru na Plutu

Hlasujte pro jméno útvaru na Plutu

Pluto na snímku z Hubbleova teleskopu.
Autor: NASA

Mezinárodní astronomická unie, mise NASA "New Horizons" a SETI pořádají veřejnou kampaň pro pojmenování útvarů na planetě Pluto a jejích měsících. Očekává se, že při průletu sondy New Horizons kolem Pluta (největší přiblížení 14. července 2015) budou objeveny nové útvary a veřejnost je zvána, aby se účastnila rozhodování o jejich jménech.

Pluto (od roku 1930 známý jako planeta, od 2006 jako trpasličí planeta) je vzdálený a neznámý svět na hranicích Sluneční soustavy (informace o Plutu).

Jména pro planetu Pluto a její přirozené satelity musí vycházet z témat schválených Mezinárodní astronomickou unií a ty jsou následující.

Pluto:

• jména podsvětí v různých světových mytologiích
  • bohové, bohyně a trpaslíci související s podsvětím
  • hrdinové a jiní cestovatelé podsvětím
  • spisovatelé spojení s Plutem a Kuiperovým pásem
  • vědci a technici spojení s Plutem a Kuiperovým pásem

Charon:

• místa určení a významné postupové destinace fiktivních vesmírných a jiných výprav
  • fiktivní a mytologické lodě pro vesmírný a jiný průzkum
  • fiktivní a mytologičtí průzkumníci a cestovatelé

Styx:

• říční bohové

Nix:

• bohové noci

Kerberos:

• psi z literatury, mytologie a historie

Hydra:

• legendární hadi a draci

Celou zprávu najdete na stránkách Mezinárodní astronomické unie (www.iau.org), hlasování probíhá na stránkách ourpluto.seti.org (jednak se hlasuje pro již navržená jména, jednak se dají navrhovat jména nová). Pro hlasování se nemusíte nikde registrovat, hlasovat je možno i vícekrát (ale jenom jednou denně). Hlasování probíhá do 7. dubna 2015.

Výsledky hlasování nejsou závazné ani pro tým New Horizons, ani pro IAU,
ale bude se k nim přihlížet. Takže, hlasujme!

Štítky: Pluto, New horizons

Záblesk družice NOSS

24.03. 2017; 22:01 SEČ; Canon 350D+Samyang 8/3.5. Záblesk jednej z dvojice družíc NOSS 3-7 (A,B), družice NOSS 3-7 (A) (2015-058-A). Vzdialenosť družíc: 1270 km.