Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kráter Kebira v Egyptě - největší kráter Severní Afriky
Ivo Míček Vytisknout článek

Kráter Kebira v Egyptě - největší kráter Severní Afriky

bu_web_color.jpg
Vědci z Boston University oznámili 3.3.2006 objev dalšího kráteru meteorického původu na Sahaře a zároveň největšího v Severní Africe. Na satelitních snímcích jej objevil Dr. Farouk El-Baz (podílel se i na výzkumech v rámci projektu Apollo) spolu s Dr. Emanem Ghoneimem. Kráter o průměru 31 km dostal jméno Kebira (což v arabštině znamená "velký") a má patrný dvojitý val, čímž připomíná měsíční krátery. O své prvenství tak přišel kráter v Čadu s průměrem 12 km.

Stáří kráteru Kebira je odhadováno na desítky milionů let a nachází se v jihozápadní části Egypta poblíž hranic s Libyí, v pískovcové oblasti (její stáří se odhaduje na 100 milionů let). Otázku, proč byl kráter objeven až nyní, vysvětlují aktuální erozivními procesy v okolí kráteru, díky tomu byl obnažen centrální pahorek a zbytky valu, které začaly "bít" do očí. Kráter bude dále zkoumán a poslouží jako další vzor ve srovnávací planetologii. Neméně zajímavá je i jeho pravděpodobná souvislot s výskytem místního "pouštního skla" - žlutozených tektitů.

Zdroj: www.bu.edu

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.