Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kráter Kebira v Egyptě - největší kráter Severní Afriky
Ivo Míček Vytisknout článek

Kráter Kebira v Egyptě - největší kráter Severní Afriky

bu_web_color.jpg
Vědci z Boston University oznámili 3.3.2006 objev dalšího kráteru meteorického původu na Sahaře a zároveň největšího v Severní Africe. Na satelitních snímcích jej objevil Dr. Farouk El-Baz (podílel se i na výzkumech v rámci projektu Apollo) spolu s Dr. Emanem Ghoneimem. Kráter o průměru 31 km dostal jméno Kebira (což v arabštině znamená "velký") a má patrný dvojitý val, čímž připomíná měsíční krátery. O své prvenství tak přišel kráter v Čadu s průměrem 12 km.

Stáří kráteru Kebira je odhadováno na desítky milionů let a nachází se v jihozápadní části Egypta poblíž hranic s Libyí, v pískovcové oblasti (její stáří se odhaduje na 100 milionů let). Otázku, proč byl kráter objeven až nyní, vysvětlují aktuální erozivními procesy v okolí kráteru, díky tomu byl obnažen centrální pahorek a zbytky valu, které začaly "bít" do očí. Kráter bude dále zkoumán a poslouží jako další vzor ve srovnávací planetologii. Neméně zajímavá je i jeho pravděpodobná souvislot s výskytem místního "pouštního skla" - žlutozených tektitů.

Zdroj: www.bu.edu

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.