Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Letní pozorovací expedice 2010 a seminář o meziplanetární hmotě

Letní pozorovací expedice 2010 a seminář o meziplanetární hmotě

LEPEX 2010
Již za několik dní začíná další ročník astronomické expedice LEPEX, zaměřené především na amatérské pozorování komet a meteorů (a to nejen nejsilnějšího roje léta, jimž jsou Perseidy). Expedice se koná v termínu 5.-15. srpna, tentokrát v lokaci meteorologické stanice Maruška, poblíž Vsetína. Na organizaci se podílí Společnost pro meziplanetární hmotu, Hvězdárna Vsetín a Hvězdárna Valašské Meziříčí.

Seminář SMPH

V rámci expedice se bude o víkendu 7.-8. srpna konat seminář SMPH o meziplanetární hmotě. Pavel Habuda nám poví něco o zpracování dat z minulých expedic a nejčastějších chybách pozorovatelů meteorů. Jakub Černý uvede do oficiálního běhu pozorovací kampaň Czech Hartley Watch a poví nám, jak se vede jasné kometě Christensen z minulého léta na jižní obloze. Jakub Koukal nás seznámí se zážitky s videopozorováním meteorů. Jiří Srba nám pak prozradí, jak se dělá CCD fotometrie komet, a Ivo Míček nás seznámí s novinkami z kosmonautiky ve spojení s výzkumem asteroidů.

Program semináře je následující:

Sobota 7. srpna
13.30 Oficiální zahájení semináře SMPH
14.00 Výsledky a chyby vizuálních pozorování meteoru - Pavel Habuda
15.20 Jak jsem v noci videopozoroval - Jakub Koukal
16.40 Czech Harley Watch - Jakub Černý
18.00 CCD fotometrie komet, jak na to - Jiří Srba

Neděle 8. srpna
11.00 Superkometa Christensen, část 2. - Jakub Černý
12.20 Novinky o meteorických rojích - Jakub Koukal
13.40 Sokolík a plachetnice - Ivo Míček
15.00 Diskuze a závěr

Pozorovací program expedice LEPEX 2010

• Pozorování meteorů zaměřené na určení percepce jednotlivých pozorovatelů a srovnání výsledků s videotechnikou
    • Sledování rojů: Perseidy, delta Aquaridy, iota Aquaridy, Kaprikornidy, kappa Cygnidy
  • Zácvik pozorovatelů meteorů
    • Poznávání souhvězdí
    • Určování limitní magnitudy
    • Základy vizuálního pozorování meteorů a určování rojové příslušnosti
  • Vizuální pozorování komet (na místě budou k dispozici dalekohledy pro pozorování)
    • Sledování komet 10P/Tempel, 103P/Hartley, C/2009 K2 (McNaught)
    • Určování celkové jasnosti komet
    • Výměna zkušeností mezi jednotlivými pozorovateli
    • Zapojení do projektu Czech Hartley Watch

Doprovodný program:

• Turistika
  • Sport
  • Hry

Ubytování bude ve vlastních stanech a/nebo v unimobuňce, vaření ve skupinách (podle dohody) ve vlastním nádobí na plynových vařičích (vařiče budou zajištěny včetně zásob bomb). Zásobování vodou a dalšími potravinami bude probíhat za pomoci zabezpečení hvězdáren a pozorovatelů - podle situace a požadavků.

Předpokládané náklady na pobyt (pronájem místa, energie, zásobování) a pozorování budou částečně hrazeny z dotace SMPH - podle počtu účastníků buď zcela anebo poměrně. Nepředpokládáme, že by se poměrná částka na jednoho účastníka měla dostat přes 100 Kč na den.

Doporučené vybavení na expedici: (stan), karimatka, spacák, ešus, lžíce, hrneček, pravítko 30 cm, tužka HB, blok na poznámky, teplé oblečení (čepice, teplé ponožky - v noci teplota dost klesá), hygienické potřeby, podložka A3 na kreslení, červená LED dioda, celta proti rose - igelit nebo jiný materiál.

Pokud se chcete expedice zúčastnit nebo přijet pouze na několik dní, stačí kontaktovat organizátory na emailu:
Pavel Habuda (meteory): bzucino@yahoo.com
Jakub Černý (komety): kaos@kommet.cz

Stránky organizátorů akce: