Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Modul Philae nalezen!
Marek Biely Vytisknout článek

Modul Philae nalezen!

Snímek modulu Philae na povrchu komety 67P/Čuryumov-Gerasimenko 2. září 2016
Autor: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Celý svět obletěla velmi pozitivní zpráva. Necelý měsíc před ukončením mise sondy Rosetta byl totiž díky ní nalezen modul Philae, který lehce nešťastným způsobem přistál na kometě v listopadu 2014. Potvrdilo se, že se nachází v oblasti s nedostatkem slunečního záření.

Dne 12. listopadu 2014 lander Philae dosedal na povrch komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Přistání se ale nepovedlo úplně podle plánu. Modul se namísto přichycení se na kometě od tělesa odrazil, vzlétl a ještě asi dvě hodiny "plachtil", než dopadl do oblasti Abydos, jež je velmi členitá. Zapadl za skálu a po třech dnech, kdy mu došly baterie, už vlastně neměl jak fungovat. To, že se ještě párkrát poté ozval (naposledy v červenci loňského roku), bylo spíše náhodnou záležitostí. Poté, co byl 27. července letošního roku vypnut jeho přijímač signálu, zdálo se, že o tomto landeru již nikdy neuslyšíme. Ale opak byl pravdou.

V pátek 2. září totiž Rosetta fotografovala detaily povrchu ze vzdálenosti 2,7 km od komety. A na jednom ze snímků byl nalezen modul Philae, konkrétně jeho hlavní část a i dvě nebo tři "nohy". Objev to ale nebyl nijak náhodný, pokus o nalezení Philae byl plánovaný. Nebyla známá akorát jeho přesná poloha.

V dnešní době to už ale víme. Nález modulu Philae byl na dlouhé cestě sondy Rosetta jeden z posledních. Už 30. září totiž na povrch komety 67P/Churyumov-Gerasimenko dosedne na závěr celé mise i ona sama.

Video: Modul Phiale nalezen
(anglicky, The cosmos News)

[1] Cobs.si

Převzato: Společnost pro Meziplanetární hmotu

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: Modul Philae, Sonda Rosetta

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.