Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Návrat komety 218P/LINEAR skončil velkým zklamáním

Návrat komety 218P/LINEAR skončil velkým zklamáním

Fotografie komety 218P/LINEAR od Michaela Jägera
Autor: Michael Jäger

Po jasných kometách je obří poptávka. Bohužel máme dlouhodobou smůlu. Jednou nadějí mohla být 218P LINEAR. Tato perspektivní kometa nakonec nenaplnila optimistické scénáře, podle kterých měla zjasnit až do dosahu malých dalekohledů. A co hůře, její maximální jasnost zůstala dokonce pod očekávanými 13 mag.

V roce 2012 se razantně změnila dráha této krátkoperiodické komety, vzdálenost perihelu, která byla předtím 1,70 AU daleko od Slunce, se zásadním způsobem zmenšila na 1,17 AU. Proto panovalo všeobecné očekávání, že kometa zjasní do vizuálního dosahu a s maximem jasnosti 13 mag se dostane možná i do dosahu středních dalekohledů. Optimisté předpokládali maximální jasnost až 11 mag, díky čemuž by objekt byl viditelný snad i malými dalekohledy či obřími binokuláry. Realita však nakonec byla někde úplně jinde.

Negativní snímek komety 218P/LINEAR od Michaela Jägera Autor: Michael Jäger
Negativní snímek komety 218P/LINEAR od Michaela Jägera
Autor: Michael Jäger
Jak dokazuje snímek v negativu, kometa zůstala i v tomto návratu poměrně slabým objektem. Kometa zjasňovala mnohem pomaleji než bylo očekáváno a v maximu jasnosti nakonec dosáhla nějakých 14-15 mag. O jediné vizuální pozorování se postaral Chris Wyatt z Austrálie, který kometu odhadl na 13,9 mag. Nikdo jiný ji v aktuálním návratu neviděl takto jasnou. CCD měření poukazovala na maximum jasnosti spíše u 15 mag, a to na začátku května. Z chování komety jde zjistit, že se jedná o starší, opotřebovanou, málo aktivní a možná i malou kometu, jež toho má za sebou již opravdu dost. Díky těmto poznatkům lze usoudit, že nějaké rapidní zjasňování a viditelnost komety v malých dalekohledech se nejspíše neuskuteční ani v následujících návratech.

[1] Databáze komet Seiichi Yoshidy

Převzato: Společnost pro MeziPlanetární Hmotu

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: Kometa LINEAR, 218P LINEAR

Zapadající Merkur na Pardubicku

Planeta Merkur je asi půl hodiny před západem na snímku vlevo od žebříku na posed, nachází se asi 4° nad obzorem.