Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Neobvyklý návštěvník na nebi nad Paranalem

Neobvyklý návštěvník na nebi nad Paranalem

Mléčná dráha a kometa nad Paranalem.
Autor: Petr Horálek/ESO.

Kometa 252P/LINEAR zachycena fotografy expedice ESO Fotovyslanec ESO Petr Horálek, který se na Astronomickém ústavu AV ČR podílí také na popularizaci vědy, je momentálně v Chile jako člen expedice, která shromažďuje obrázky pro 360stupňové snímky použitelné v planetáriích (ESO’s Fulldome Expedition). Získaný materiál se použije pro ESO Supernovu, planetárium a návštěvnické centrum, které se v současnosti staví na ředitelství ESO v Garchingu (Německo). Na úvod, jen tak pro zahřátí, vyfotil neuvěřitelně krásné nebe nad observatoří ESO Paranal, kde stojí dalekohled VLT (Very Large Telescope). Díky fotografické magii je na obrázku i sám Petr, jak s obdivem sleduje úchvatné představení nad hlavou.

Mléčná dráha se táhne nad osvětlenou kupolí astronomického hotelu - nazývá se La Residencia - která byla speciálně navržena tak, aby nevytvářela žádné světelné znečištění, které by mohlo rušit provoz dalekohledů. Další ozdoby jižního nebe, včetně Magelanových oblaků přímo nad kupolí Residencie, jsou na snímku jasně viditelné.

Na obrázku vlevo jsou vidět dva jasné oranžové objekty. Ten víc vlevo je planeta Mars, která se v současnosti přibližuje k Zemi, a vpravo od něho svítí Antares, vzdálená hvězda typu rudý obr, jehož jméno znamená přibližně "Marsův sok". Přímo pod nimi, bělavá, je planeta Saturn.

Ale opravdu vzácný objekt na tomto obrázku se nachází vlevo dole, kousek nad horizontem. Jako rozmáznutá, zelená skvrna se tam ukazuje kometa se jménem 252P/LINEAR. Byla objevena v dubnu 2000. Na své dráze se přibližuje k Zemi a k Jupiteru, jehož gravitací je pravidelně rušena. V březnu proletěla výjimečně blízko k Zemi a na obloze je to stále krásný objekt, jak plyn okolo ní září zelenavým světlem.

Viktor Votruba; národní kontakt; Astronomický ústav AV , Astronomický ústav AV ČR, 251 65 Ondřejov, Česká republika; Email: votruba@physics.muni.cz