Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nová kométa Yi-Swan

Nová kométa Yi-Swan

yi-swan
26. marca 2009 objavil kórejský astronóm amatér Dae-am Yi fotograficky novú kométu. 3. apríla astronóm Rob Matson na snímkach získaných prístrojom SWAN (sonda SOHO) objavil kometárny objekt, pričom sa zistilo, že sa jedná o jeden a ten istý objekt. Z toho dôvodu dostala nová kométa C/2009 F6 meno Yi-Swan.

2009.04.12: doplněno o fotografie Libora Vyskočila z hvězdárny v Úpici.

Kométa je v súčasnosti viditeľná už aj v malých ďalekohľadoch a triédroch. Najlepšie pozorovateľná je na rannej oblohe, kde ju nájdeme v súhvezdí Kasiopea z ktorého sa pomaly presunie do súhvezdia Perzeus. Jej jasnosť je v súčasnosti približne 8,5 mag, pričom priemer komy dosahuje iba niekoľko oblúkových minút. Nakoľko je Mesiac v splne, je pozorovanie kométy Yi-Swan dosť ťažké, no ak si chcete pozrieť zatiaľ posledného návštevníka z Oortovho oblaku, môžete tak urobiť v sobotu 11.4., kedy sa kométa bude nachádzať menej ako 0,5° južne od hviezdy alfa Cas. Ďalšia pekná príležitosť nastane v noci z 23.4. na 24.4. kedy bude kométa prechádzať okolo dvojitej otvorenej hviezdokopy NGC 884 a NGC 869 v súhvezdí Perzeus (chí a há Per).

Kométa prešla 7.4. okolo Zeme vo vzdialenosti 1.76 AU. Najjasnejšia bude v druhej polovici apríla, kedy by jej jasnosť mohla dosiahnuť 8 mag. Avšak vývoj jasnosti tejto kométy je dosť nepredvídateľný. Kométa prejde perihéliom 8. mája 2009 vo vzdialenosti 1.23 AU od Slnka.

Snímek byl pořízen 10. 4. 2009  v  19 h 39m  UT   0.3 - m dalekohledem a CCD kamerou expozicí 60 sekund na hvězdárně v Úpici.  Foto Libor Vyskočil , Hvězdárna Úpice
Snímek byl pořízen 10. 4. 2009 v 19 h 39m UT 0.3 - m dalekohledem a CCD kamerou expozicí 60 sekund na hvězdárně v Úpici. Foto Libor Vyskočil , Hvězdárna Úpice
Začátek expozice 11. 4 . 2009 v 02 h 11m UT , celková doba expozice 720 s , 0.3 - m dalekohledem a CCD kamerou expozicí 60 sekund na hvězdárně v Úpici. Foto Libor Vyskočil , Hvězdárna Úpice
Začátek expozice 11. 4 . 2009 v 02 h 11m UT, celková doba expozice 720 s , přístroj a místo stejné jako u předchozího.
Universe Today