Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Objevené a znovuobjevené komety v dubnu 2016
Marek Biely Vytisknout článek

Objevené a znovuobjevené komety v dubnu 2016

Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) na snímku Michaela Jägera
Autor: Michael Jäger

Jestliže jsme nazvali letošní měsíce únor a březen z hlediska nově objevených komet jako velmi špatné, tak je nutné uznat, že duben dopadl naprosto tragicky. Nalezena totiž byla jen jedna jediná kometa. Znovuobjevený nebyl ani jeden kometární objekt. V dubnu objevená kometa byla zachycena dalekohledem PanSTARRS v první polovině měsíce, a proto je uvnitř jejího označení písmeno G.

Jedná se o kometu krátkoperiodickou a její název je tedy podle pravidel označování komet P/2016 G1 (PanSTARRS). Nalezena byla hned 1. dubna, je až s podivem, že od té doby nebyla ve zbytku dubna objevena ani jedna další vlasatice. Jasnost komety při objevu byla 20,1 mag. Dle orbitálních elementů to vypadá, že kometa prolétne přísluním 26. ledna 2017, a to ve vzdálenosti 2,04 AU od Slunce. Maxima jasnosti má dosáhnout už letos v červenci, tehdy bude mít přibližně 17 mag. Do vizuálního dosahu se tím pádem s velkou pravděpodobností nedostane.

[1] Aerith.net - Databáze komet Seiichi Yoshidy

Převzato: Kommet.cz

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: Nové komety

Meteor, Milky way, M31

Snímek z časosběrného videa.