Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Planetka HERMES znovu nalezena

Planetka HERMES znovu nalezena

Dne 28. října 1937 objevil německý astronom Karl Reinmuth z univerzity v Heidelbergu planetku, která obdržela předběžné označení 1937 UB a byla nazvána Hermes. Tehdy prolétla kolem Země ve vzdálenosti pouze 800 000 km a její jasnost byla 8 mag. Po obloze se pohybovala rychlostí 5 stupňů za hodinu. Avšak Reinmuth mohl planetku pozorovat pouze 5 dnů a pak byla ztracena.

Dráha planetky Hermes

Nyní, po 66 letech, byla tato planetka znovu objevena. Dostala se do zorného pole dalekohledu Catalina Schmidt o průměru 60 cm, využívaného v rámci programu LONEOS (Lowell Observatory Near-Earth-Object Search). Specializuje se na pátrání po tzv. blízkozemních objektech. Dne 15. 10. 2003 poslal astronom Brian A. Skiff údaje, získané při zpracování čtyř snímků "nového" objektu, do Minor Planet Center, Cambridge, Massachusetts. Na základě této informace potvrdil objev planetky také James Young na Table Mountain Observatory v jižní Kalifornii a další pozorovatelé.

Timothy B. Spahr, spolupracovník Centra pro malé planetky, porovnal tato data s údaji jiných pozorovatelů, které byly získány v posledních sedmi týdnech prostřednictvím jiných dalekohledů a vypočítal parametry oběžné dráhy objektu, jehož jasnost dosahovala 15 mag. Ukázalo se, že se velmi podobá dráze ztracené planetky Hermes. Nutno vzít v úvahu, že za uplynulých 66 let se dráha planetky změnila vlivem gravitačního působení Venuše a Země, v jejichž blízkosti nejednou prolétávala.

Nová pozorování naznačila, že planetka Hermes je menší, než se domníval její objevitel v roce 1937. Současné předpoklady, vycházející z jasnosti planetky, udávají průměr 1 až 2 km.

Do konce října bude planetka poměrně jasná, bude možné ji pozorovat i v menších dalekohledech. V nejbližších týdnech se bude pohybovat přes souhvězdí Velryby, Ryb a Vodnáře. Koncem října bude měnit svoji polohu přibližně o 7 stupňů za den. K Zemi se nejvíce přiblíží 4. 11. 2003 na vzdálenost 7,2 miliónu km. Kolem Slunce obíhá planetka Hermes po eliptické dráze ve vzdálenosti 0,622 až 2,688 astronomických jednotek (AU).

Znovuobjevení planetky Hermes si nenechali ujít astronomové University of California, Los Angeles, kteří využili radioteleskop Arecibo o průměru 305 m k určení rozměru a rotační periody planetky. Pozorování provedli ve dnech 18. a 20. října s překvapivým zjištěním: planetka je dvojitá - tvoří ji dvě samostatná tělesa, každé o průměru 300 až 450 m. Jejich rotační periody byly předběžně určeny na 13 až 21 hodin.

Další pozorování budou pokračovat v oblasti viditelného, infračerveného i radiového záření, aby bylo možno definitivně potvrdit, zda se jedná opravdu o planetku Hermes. Cílem bude zjistit i další charakteristiky planetky.

Dráhu planetky ve sluneční soustavě si můžete prohlédnout na adrese http://neo.jpl.nasa.gov/cgi-bin/db_shm?sstr=1937+UB.Zdroj: http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=12805 a http://www.astronomy.com/Content/Dynamic/Articles/000/000/001/533mqgal.asp