Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Planetky mrtvým astronautům

Planetky mrtvým astronautům

Posádka raketoplánu Columbia Tragédie posledního letu raketoplánu Columbia 1. února 2003 velmi zasáhla kosmonautiku i obyčejné lidi. Sedm astronautů zahynulo při plnění vědecké mise a brzy se začaly objevovat návrhy jak uctít jejich památku.

Americká astronomka Eleanora F. Helinová navrhla Mezinárodní astronomické unii pojmenovat po každém členu posádky Columbie jednu planetku. Helinová vybrala sedm planetek, které se sama objevila v nocích 18 až 21 července 2001. Planetky obíhají pod dráze mezi Marsem a Jupiterem a mají velikosti 5 až 7 kilometrů.

Podle pravidel musí mít všechny planetky v názvu jen jedno slovo, takže se museli jména astronautů upravit. Planetky dostaly označení Rickhusband, po veliteli letu Ricku D. Husbandovi; Mikeanderson, po Michaeli P. Andersonovi; Davidbrown, po Davidu M. Brownovi; Kalpanachawla, po indické člence posádky Kalpana Chawla; Laurelclark, po Laurelovi B. Clarkovi; Ilanramon, po izraelském členu posádky Ilanu Ramonovi a Williemccool, po pilotovi Williamu C. McCoolovi.

Posádka Columbie nejsou jediné oběti NASA, po kterých byli pojmenovány planetky. Své planetky má také všech sedm obětí letu raketoplánu Challenger z roku 1986 a pilot Apolla 1 Virgil I. Grissom, který uhořel při předletových testech v roce 1967.

Zdroj: Sky and Telescope

Mayak satellite (2017-042-F)

Not seen by naked eye; from the photo, the estimated brightness was 5-7 mag. It is not visible on any of the photos taken just after this one - most of the time it is probably even fainter.