Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Planetky mrtvým astronautům

Planetky mrtvým astronautům

Posádka raketoplánu Columbia Tragédie posledního letu raketoplánu Columbia 1. února 2003 velmi zasáhla kosmonautiku i obyčejné lidi. Sedm astronautů zahynulo při plnění vědecké mise a brzy se začaly objevovat návrhy jak uctít jejich památku.

Americká astronomka Eleanora F. Helinová navrhla Mezinárodní astronomické unii pojmenovat po každém členu posádky Columbie jednu planetku. Helinová vybrala sedm planetek, které se sama objevila v nocích 18 až 21 července 2001. Planetky obíhají pod dráze mezi Marsem a Jupiterem a mají velikosti 5 až 7 kilometrů.

Podle pravidel musí mít všechny planetky v názvu jen jedno slovo, takže se museli jména astronautů upravit. Planetky dostaly označení Rickhusband, po veliteli letu Ricku D. Husbandovi; Mikeanderson, po Michaeli P. Andersonovi; Davidbrown, po Davidu M. Brownovi; Kalpanachawla, po indické člence posádky Kalpana Chawla; Laurelclark, po Laurelovi B. Clarkovi; Ilanramon, po izraelském členu posádky Ilanu Ramonovi a Williemccool, po pilotovi Williamu C. McCoolovi.

Posádka Columbie nejsou jediné oběti NASA, po kterých byli pojmenovány planetky. Své planetky má také všech sedm obětí letu raketoplánu Challenger z roku 1986 a pilot Apolla 1 Virgil I. Grissom, který uhořel při předletových testech v roce 1967.

Zdroj: Sky and Telescope

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.