Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Pozorujte kometu C/2002 C1 (Ikeya-Zhang)

Pozorujte kometu C/2002 C1 (Ikeya-Zhang)

Pozorujte kometu C/2002 C1 (Ikeya-Zhang)Kometa se nachází na večerní obloze nízko nad západním obzorem, putuje souhvězdími Ryb a Andromedy směrem do Cefea. k jejímu spatření je třeba kromě jasného počasí tmavá obloha nerušená nevhodně řešeným umělým osvětlením ve městech a obcích.K nalezení komety můžete použít mapku s vyznačenými polohami komety.Na mapce jsou vyznačeny polohy komety pro různé datumy. Dráha komety je velmi protáhlá.

Nejjasnější bude na konci března, kdy se předpokládá, že její celková jasnost bude dosahovat cca. 3-4 magnitudy bude tedy na hranici viditelnosti pouhým okem jako malý mlhavý obláček, lépe bude vidět v triedru či jiném malém dalekohledu v dubnu bude příhodněji umístěna na obloze, bude však slábnout.

Kometu objevili nezávisle na sobě japonský pozorovatel Kaoru Ikeya a čínský pozorovatel Daqing Zhang vizuálně s použitím 25 resp. 20 cm dalekohledů dne 1.února 2002. Kaoru Ikeya je již znám svými objevy komet ze 60.let minulého století.

Na velmi protáhlé eliptické dráze se nejvíce přiblíží k Zemi 30.dubna na 0.4 AU, tj. přibližně na 60 milionů kilometrů. Pravděpodobně je totožná s kometou pozorovanou v roce 1661.Na Kleti byla pozorována již 2.února 2002 spolu s observatoří na Malorce jako první v Evropě.Získaná přesná měření slouží pro výpočet její dráhy.

Zdroj - observatoř Kleť

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.