Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Rekordně blízký průlet dnes večer

Rekordně blízký průlet dnes večer

Malá blízkozemní planetka, kterou objevil v pondělí vyhledávací program LINEAR,proletí večer 18. března v zatím nejmenší vzdálenosti, jaká kdy byla při průletechzatnamenána - 43 000 km nad zemským povrchem.

Těleso, které již dostalo předběžné označení 2004 FH má v průměru asi 30 m, bylo následujícínoc po objevu potvrzeno i pozorováním z české Kleti a slovenské Modry.Vzdálenost, ve které proletí (asi 3,4 zemského poloměru) je jen o něco větší nežvýška, v níž se pohybují geostacionární družice (36 000 km) (od tak malého objektu -především díky jeho velké rychlosti se kterou Zemi míjí, nehrozí družicím anivychýlení z dráhy). K nejtěsnějšímu přiblížení dojde ve 23:08 středoevropskéhočasu, kdy planetka na obloze bude mít asi 10 magnitudu (bude ovšem rychle slábnout -2 hodiny po průletu bude mít 11 a 5 hod. po průletu klesne na 14 mag.). Pro pozorovatelev České republice bude navíc v okamžiku největšího přiblížení prakticky nepozorovatelná.

Objekty veliké 30 metrů prolétávají v této vzdálenosti v průměru jednou za dva roky,většina z nich ale zůstane nepozorována. Těleso 2004 FH rovněž již v noci ze 17. na 18.března pozoroval fotometricky Peter Kušnirák v Ondřejově. Jeho pozorování ukazují, že tělískopoměrně rychle rotuje s periodou asi 3 minuty, a amplituda světelné křivky je 0,9 magnitudy,což naznačuje, že jeho tvar bude značně protažený (obě hodnoty nejsou u takto malýchplanetek nic neobvyklého).

Díky tak blízkému setkání bude dráha planetky působením Země poměrně výrazně ovlivněna,například sklon dráhy k ekliptice klesne z 3,5 stupně téměř na nulu, velká poloosa dráhyse zvětší z 0,78 AU na 0,82 AU a výstřednost klesne z 0,32 na 0,29. Dráhu tělíska relativněvůči Zemi můžete vidět na přiložených obrázcích.

Dráha planetky 2004 FH v prostoru

Dráha planetky relativně vůči Zemi při nejtěsnějším průletu. Znázorněna je rovněž dráha Měsíce.Zdroj: JPL

Animace, kterou vytvořil Pasquale Tricarico znázorňující pohyb planetky při průletu.Zdroj: Asteroid/Comet Connection

Petr Scheirich

Mgr. Petr Scheirich, Ph.D. (*1979) je český astronom a popularizátor astronomie. Zabývá se především meziplanetární hmotou a malými tělesy Sluneční soustavy. Tohoto času je zaměstnán v Astronomickém ústavu AV ČR v Ondřejově, a to v Oddělení meziplanetární hmoty. Dále je členem sdružení Amatérská prohlídka oblohy a Společnosti pro meziplanetární hmotu. Ve volném čase se vášnivě zabývá astronavigací a historií navigace, a to i jako aktivní námořník. Více na jeho stránkách.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.