Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  V blízkosti Kodaně dopadl meteorit

V blízkosti Kodaně dopadl meteorit

Bolid nad Dánskem
Autor: Michael Rasmussen

V sobotu 6. února 2016 viděla řada obyvatel Dánska a okolních států velmi jasný bolid, který na konci explodoval. Projevil se i zvukovými efekty a jeho zbytky byly nalezeny v okolí Kodaně.

Ve stejný den, kdy byl údajně meteoritem usmrcen řidič autobusu v Indii, spatřilo mnoho lidí na území Dánska, Švédska, severní části Německa nebo i Polska nečekaný úkaz. Kolem 22:08 oblohou proletěl mimořádně jasný meteor. Jeden z pozorovatelů, Mikkel Pedersen, popisuje, že se celé nebe rozzářilo na několik sekund a prolétla po něm „obrovská ohnivá koule s dlouhým ohonem“. Svědci, kteří neviděli samotný bolid, uváděli, že se postupně rozzářila obloha, nejprve měla nazelenalý nádech, pak na krátký okamžik fialový a nakonec zase potemněla. Asi o pět minut později se ozval velmi silný zvuk následovaný duněním o délce 20 až 30 sekund. To probudilo například ptáky, kteří se začali poplašeně hlasitě ozývat. Některým lidem doprovodné jevy připomněly zemětřesení.

Kráter způsobený dopadem meteoritu na předměstí Kodaně
Těleso, které popisovaný jev způsobilo, nestačilo celé zaniknout v atmosféře a některé jeho úlomky dopadly na předměstí hlavního města Dánska – Kodaně. Část z nich o celkové hmotnosti několika kilogramů nalezl Rene Rasmussen v Herlevu, asi deset kilometrů severozápadně od centra Kodaně. Meteorit zde dopadl na parkoviště takovou silou, že do zámkové dlažby vyhloubil malý kráter o hloubce asi 3 až 5 cm. Při dopadu se roztříštil na mnoho menších kusů, které byly roztroušeny na ploše větší než 30 metrů čtverečních. Druhý fragment o velkosti golfového míčku a hmotnosti 56 gramů byl nalezen o několik kilometrů jižněji, před rodinným domem v městské části Ejby (oblast Glostrup). To odpovídá některým hlášením, podle kterých se těleso před dopadem rozdělilo na dvě části. Ve skutečnosti je však úlomků mnohem více. Další byly nalezeny západně od centra Kodaně v oblasti Vanløse. Jednalo se o dva meteority o hmotnostech 300 a 18 gramů. Dále jsou hlášeny nové nálezy v Ejby (60 gramů), před základní školou v Glostrupu (65 gramů) a je možné, že budou nalezeny ještě další fragmenty. Není ani vyloučeno, že části meteoritu dopadly do Baltského moře nebo až na území německé spolkové země Meklenbursko-Přední Pomořansko.

Jak velké bylo těleso před tím, než vstoupilo do zemské atmosféry? Johan Fynbo, profesor astronomie z institutu Nielse Bohra podle dostupných dat odhadl, že mohlo mít velikost přibližně jako míč na házenou.

Nalezené fragmenty shromažďuje Kodaňské geologické muzeum a vyzývá občany, aby přinášeli předměty, o kterých se domnívají, že by mohly být meteority. Nálezce dokonce motivuje odměnou. Zatím bylo zveřejněno pouze, že meteorit patří mezi chondrity. K podrobnějšímu průzkumu byly úlomky poslány do Itálie.

Sledujte novinky na Facebooku Hvězdárny a planetária Plzeň.

[1] Mysterious fireball explodes in loud bang over Denmark...
[2] Massive Meteor Explodes Over Denmark...
[3] SOTT Exclusive: Massive overhead meteor explosion...
[4] Kæmpe meteorit smadrede ned i Renés parkeringsplads
[5] Karmaka Meteorites
[6] Meteory a meteority na Astro.cz
[7] Formulář na hlášení bolidů: Viděli jste jasný meteor? Nahlašte nám to!

Štítky: Bolid, Kráter , Meteorit