Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  26. vesmírný týden 2016

26. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 29. června 2016 ve 23:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Měsíc bude v poslední čtvrti v pondělí 27. června ve 20:19 SELČ. Právě ve středu 29. června ráno jej najdeme asi 3,5° pod Uranem. V sobotu 2. července ráno bude Měsíc velmi blízko Aldebaranu v Býku a po svítání se k sobě ještě přiblíží, až nakonec hvězda projde po sedmé hodině našeho času jen 6 úhlových minut nad severním koncem měsíčního srpečku.

Jupiter (–1,9 mag) je večer nad jihozápadem. Velká červená skvrna přechází v pondělí 27. 6. ve 23:10 SELČ, ve čtvrtek 30. 6. ve 20:40 a v sobotu 2. 7. ve 22:20. Z úkazů měsíců můžeme vidět např. v pondělí 27. 6. začátek zákrytu Europy ve 21:25 SELČ, dále v úterý 28. 6. konec zatmění Ganymeda ve 22:54, ve středu 29. 6. ve 21:41 končí přechod stínu Europy, v sobotu 2. července začíná přechod stínu Io ve 21:57 a v neděli 3. 7. pak končí zatmění Io ve 21:32.
Mars (–1,5 mag) a Saturn (0,1 mag) jsou stále dobře vidět od setmění nad jihem.
Nad ránem lze pozorovat Neptun (7,9 mag) ve Vodnáři a nad východem také Uran (5,9 mag) v Rybách.

Aktivita Slunce je nízká. Po delší době jsme tu měli několik dnů beze skvrn, ale ještě není třeba smutnit, nějaké se jistě brzy objeví. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

Noční svítící oblaka se objevila pouze slabá a na další výrazný jev tak zatím čekáme. Podívejte se do čtenářské galerie na snímky.

• Ve středu 22. června zanikla nákladní loď Cygnus a dostali jsme o tom podrobnou zprávu. Více v Kosmotýdeníku.
  • Raketa Atlas V vynesla v pátek 24. června další americký vojenský satelit MUOS-5. Jedná se o komunikační armádní satelit.
  • V sobotu 25. 6. proběhl start nové čínské rakety CZ-7.
  • Červnová Kosmoschůzka proběhne ve středu 29. 6. od 18:00 v Praze na Karlově náměstí.

• 28. června 1911 (105 let) spadly na Zemi úlomky meteoritu Nakhla. Název pochází z oblasti pádu meteoritů v Egyptě, v deltě řeky Nil. Před jejich dopadem byly zaznamenány zvukové projevy v podobě detonace. Meteority jsou prototypem nakhlitů – podskupiny SNC meteoritů, které podle vědců pochází z Marsu.
  • 29. června 1916 (100 let) se narodila československá astronomka Ludmila Pajdušáková. S jejím jménem se vám pravděpodobně vybaví periodická kometa Jupiterovy rodiny označená 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková. Ta měla pěkný návrat v říjnu 2011, kdy se předvedla na ranní obloze. Využila tehdy možnosti pracovat na čerstvě postavené observatoři na Skalnatém plese, kde pozorovala od roku 1944. Kromě komet se zabývala i pozorováním meteorů a Slunce. Celkem objevila, nebo spoluobjevila pět komet. Byla dlouhodobou ředitelkou Astronomického ústavu Slovenské akademie věd a krátce též manželkou Antonína Mrkose, který objevoval planetky a komety na Skalnatém plese a na Kleti. Mrkos jí pak věnoval planetku č. 3636. V roce 1946 obdržela Nušlovu cenu České astronomické společnosti.
  • 30. červen 1971 (45 let) přináší smutné výročí přistání lodi Sojuz 11 s třemi kosmonauty – Dobrovolským, Volkovem a Pacajevem. V důsledku poklesu tlaku v kabině během přistávání se posádka udusila.

• Výročí: Sojuz 21 k Saljutu 5