Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  37. vesmírný týden 2016

37. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 14. září 2016 ve 21:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 12. 9. do 18. 9. 2016. Měsíc bude v úplňku a v týdnu zakryje Neptun. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Rosetta konečně vyfotografovala modul Philae na povrchu komety. Odstartovala raketa Atlas V se sondou OSIRIS-REx na palubě.

Měsíc bude v úplňku v pátek 16. září ve 21:05 SELČ. Pozorovatelům připomínáme, že 15. září přejde téměř úplňkový Měsíc přes planetu Neptun. K pozorování bude třeba větší zvětšení, ale neměl by to být problém. Začátek úkazu bude kolem 21:20 SELČ v závislosti na poloze pozorovatele. Výstup se odehraje po 22. hodině.

Venuše (–3,9 mag) je po západu Slunce velmi nízko na západě.
Mars (–0,1 mag) a Saturn (0,5 mag) jsou večer jen nízko nad jihozápadem.
Neptun (7,8 mag) ve Vodnáři a spolu s Uran (5,7 mag) v Rybách můžeme pozorovat celou noc. Neptun je asi 1,5° západně od hvězdy lambda Aquarii.

Aktivita Slunce je velmi nízká. Větší skvrny spíše pomalu mizí. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

• Událostí týdne bylo uveřejnění fotografie modulu Philae, který konečně našla Rosetta na povrchu komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Vzhledem k tomu, že do ukončení mise zbývá necelý měsíc, je to opravdu skvělá zpráva. Rosetta už má naplánováno, že bude 30. září navedena na kolizní dráhu s povrchem komety.
  • Nadšeně jsme také mohli sledovat úspěšné vypuštění kosmické sondy OSIRIS-REx, která po dalším gravitačním manévru u Země zamíří k asteroidu Bennu. Ten má poměrně vzácné složení s vyšším obsahem uhlíku a zároveň patří mezi planetky potenciálně nebezpečné srážkou se Zemí. Sonda by měla planetku zkoumat po dobu dvou let a poté odebrat vzorky, s nimiž přistane návratové pouzdro zpět na Zemi.
  • Ve středu 7. září přistála kosmická loď Sojuz TMA-20M se třemi kosmonauty na palubě. Pro Alexeje Ovčinina, Olega Skripočku a Jeffrey Williamse tak skončil 172 dní dlouhý pobyt na Mezinárodní vesmírné stanici.
  • V Číně vrcholí přípravy k vypuštění orbitální stanice Tiangong-2. Start je v plánu 15. září. Startovat by měly také rakety Vega a Atlas V.

• 12. září 1966 (50 let) odstartovala raketa Titan 2-GLV s lodí Gemini 11. Charles Conrad a Richard Gordon se úspěšně spojili s cílovým tělesem Agena 11. Poté pomocí motoru Ageny dosáhli apogea své dráhy až 1370 km od Země, což byl v té době výškový rekord (přízemí 288 km). Opětovných rozpojení a spojení se jim povedlo více. Později dokázali změnit dráhu na přibližně kruhovou asi 300 km nad Zemí a provedli výstupy do volného kosmu. Přistání proběhlo 15. září v Atlantiku.
  • 15. září 1991 (25 let) byl z paluby raketoplánu Discovery uvolněn na oběžnou dráhu satelit UARS. Byl určen k studiu vyšších vrstev atmosféry, především ozónové vrstvy. V prosinci 2005 byl proveden zážeh, který postupně vedl ke snížení dráhy satelitu. 24. 9. 2011 satelit vstoupil do atmosféry, přičemž drobné části přežily a dopadly do oceánu.
  • 17. září 1951 (65 let) zemřel významný český astronom František Nušl. Byl to spoluzakladatel a předseda České astronomické společnosti. Tento významný český matematik byl profesorem na České vysoké škole technické. Jako astronom se stal také v letech 1924 – 1938 ředitelem hvězdárny v Praze. Byl také konstruktérem astronomického přístroje na určování zeměpisných souřadnic. Na jeho počest obnovila Česká astronomická společnost udělování Nušlovy ceny. Cena Františka Nušla byla udělována v letech 1938 až 1949. Pak bylo její udělování na dlouhá léta zastaveno a znovu obnoveno až rozhodnutím Výkonného výboru ČAS v roce 1999. Cena je udělována jedenkrát za rok významným osobnostem za jejich celoživotní vědeckou, odbornou, pedagogickou, popularizační nebo organizační práci v astronomii a v příbuzných vědách.

• Sojuz-MS2 k ISS