Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Jak se Venuše dostane před Slunce?

Jak se Venuše dostane před Slunce?

Důsledkem oběhu Země kolem Slunce se nám planety sluneční soustavy během roku promítají pokaždé na jinou část oblohy. Navíc se ještě každá z planet sama pohybuje různou rychlostí a v různé vzdálenosti od Slunce, takže předpovědět jejich polohu bylo pro středověké astronomy opravdovým oříškem. Dnes to počítačové programy zvládnou během několika sekund.

Křížení dráhy Venuše a Slunce na oblozeVenuši můžeme pozorovat na večerní nebo ranní obloze podle toho, jestli se nachází východně nebo západně od Slunce. Právě v okamžiku, kdy se dostává z večerní oblohy na ranní, prolétá Venuše těsně kolem slunečního disku - tedy samozřejmě jen zdánlivě, ve skutečnosti je od Slunce vzdálena 108 milionů kilometrů. Na schématu je znázorněno postavení planet na obloze v okolí Slunce 8. května, 8. června a 8. července 2004. Dráha Slunce po obloze je znázorněna žlutou čarou a dráha Venuše modrou čarou - obě dráhy jsou zakresleny zjednodušeně jako úsečky.

Letos máme to štěstí, že v místě, kde se obě dráhy protínají (v souhvězdí Býka) se budou Slunce i Venuše nacházet současně. V tu chvíli se bude Země, Venuše a Slunce nacházet na jedné přímce a my tak uvidíme přechod Venuše přes sluneční disk.

Přechody Venuše před Sluncem jsou velmi vzácné - dvojice přechodů, mezi kterými je vždy 8 let, se opakují po 121,5 a 105,5 letech. Naposledy byl přechod Venuše pozorován 6. prosince 1882, tedy před 121,5 lety, takže nikdo z dnes žijících lidí na Zemi jej neviděl.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.