Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Noční svítící oblaka - pozorování

Noční svítící oblaka - pozorování

Všiml jsem si, že na webu astro.cz je článek o nočních svítících oblacích. Shodou okolností byly zřejmě pozorovatelné z ČR.

Tomáš Tržický

Mně se je podařilo z Prahy zahlédnout 1. 7. mezi 22:20 - 23:15 hod. SELČ. První fotografie jsou zde, ale další snímky budu mít až po vyvolání diapozitivů...

Pavel Klásek

Pozorováno v Jeseníku dne 4. 7. 2004 kolem 3.00 hod. SELČ, fotografováno na OLYMPUS C-4000 ZOOM, expozice 3 sec.

Pavel Klásek
hvězdárna Jeseník

P7040087.jpg
P7040089.jpg
P7040095.jpg

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!