Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Nová nova v Perseovi

Nová nova v Perseovi

Nova V0392 Per po zjasnění
Autor: Aquarellia Observatory

Nenechte si ujít včera objevenou novu s označením V0392 Persei! Tato událost by neměla zapadnout, neboť jde dost možná o historický okamžik. Jak sám všem dobře známý John Bortle říká: „Jde o unikátní případ v dějinách astronomie proměnných hvězd.“

Nečekané vzplanutí V0392 Per objevil 29. 4. japonský astronom Yuji Nakamura. Jasnost této proměnné hvězdy typu UG kolísá běžně mezi 14,1 a 16,9 mag, nyní však prodělala výrazný skokový nárůst jasnosti až na 6,2 mag a je tedy najednou pohodlně viditelná i v malém triedru. Astronomové snad ani nepamatují, kdy se z UG hvězdy stala nova, mají tedy nyní dozajista nad čím přemýšlet.

Vývoj jasu V0392 Per v minulých letech a současné zjasnění Autor: AAVSO
Vývoj jasu V0392 Per v minulých letech a současné zjasnění
Autor: AAVSO

Tento zajímavý objekt najdeme na večerní obloze nad severozápadem. Měsíc už nebude rušit a souhvězdí Persea je v těchto dnech začátkem astronomického soumraku ještě dostatečně vysoko. Není ani nutná úplná tma, už kolem 21:30 SELČ je v triedru nova dobře patrná jako hvězda, co tam nemá co dělat. Na místo lze snadno doskákat, odpíchnout se lze nejlépe od Capelly ze sousedního souhvězdí Vozky.

Mapka k vyhledání proměnné hvězdy V0392 Per Autor: Vic
Mapka k vyhledání proměnné hvězdy V0392 Per
Autor: Vic

Uvidíme, jak se její jasnost bude v dalších dnech vyvíjet. V jednom zorném poli je pak i pěkná binokulární dvojhvězda S451 s jasností složek 7,5 a 7,6 mag vzdálených od sebe 58,4″.

Nechte velké roury prozatím zahálet, oprašte malé triedry a využijte jasných večerů na pozorování něčeho nového a neokoukaného, jako je třeba nová nova.

[1] Astronomické události, Klub astronomů Liberecka

Štítky: Nova

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci