Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Odhadněte si jasnost komety PanSTARRS

Odhadněte si jasnost komety PanSTARRS

Kometa PanSTARRS 5. března 2013. Autor: Fabiano B. Diniz.
Kometa PanSTARRS 5. března 2013.
Autor: Fabiano B. Diniz.
Pokud se na komety nechcete jen dívat a chtěli byste přispět k vědeckému výzkumu, můžete se zapojit do celosvětové sítě amatérských astronomů, kteří získávají důležitá data o kometách pro profesionální astronomy. Velkou příležitostí je právě kometa C/2011 L4 PanSTARRS, která zazáří na naší obloze od druhé poloviny března. Vyzkoušejte si odhad jasnosti komety a odešlete jej do celosvětové databáze pozorování komet!

Leták k pozorování komety PanSTARRS. Autor: SMPH.
Leták k pozorování komety PanSTARRS.
Autor: SMPH.
Postup na pořízení odhadu jasnosti komety:

1. Nalezněte si vhodné pozorovací místo, ideálně dále od měst a rušení lampami veřejného osvětlení, pří. dalších světelných zdrojů.
  2. Nalezněte si kometu na obloze podle připojené mapky (viz leták) a rozhodněte se, zda je kometa dostatečně jasná k odhadu pouhým okem, nebo malým dalekohledem.
  3. Vyhledejte si na obloze srovnávací hvězdy vyznačené v mapce od "AAA" do "M" a postupně porovnávejte jasnost komety s vybranými hvězdami. V případě pozorování dalekohledem si zvolenou srovnávací hvězdu mírně rozostřete, aby měla stejný zdánlivý průměr jako kometa (resp. její hlava) a porovnávejte ji se zaostřenou kometou.
  4. Postup nalezení hvězdy a porovnání s kometou opakujte postupně s dalšími hvězdami v seznamu, dokud nezjistíte, že následující užitá srovnávací hvězda je slabší než kometa. Slabší hvězdu porovnejte s kometou a zapište si odhad třeba na papír. Poté se vraťte k předešlé hvězdě, která se jevila jako jasnější než kometa, a opakujte porovnání. Měli byste odhadnout, kolikrát se vám zdá kometa slabší než jasnější hvězda a kolikrát je kometa jasnější než druhá hvězda (slabší). Tedy například když zjistíte, že kometa je o něco slabší jak hvězda B, ale výrazně jasnější jak hvězda C, odhad bude B1k (hvězda B je mírně jasnější jak kometa), k4C (kometa je výrazně jasnější jak hvězda C). Zapsat odhad si můžete na papír jednoduše takto: B1k4C. K přesnějšímu určení odhadu poslouží následující tabulka:

0 ... hvězda je stejně jasná jako kometa
    1 ... hvězda se zdá mírně jasnější jak kometa
    2 ... hvězda se občas jeví jasnější jak kometa
    3 ... hvězda je jasnější jak kometa
    4 ... hvězda je na první pohled jasnější jak kometa

5. Po provedení odhadu si zaznamenejte datum a čas s přesností na 5 minut. Vaše pozorování pak odešlete pomocí elektronického formuláře na stránkách SMPH (Společnost pro meziplanteární hmotu) ke zpracování. Ve formuláři uveďte alespoň tyto údaje: datum, čas s přesností na 5 minut, zvolenou jasnější hvězdu (písmenko nebo označení, viz níže) a stupeň odhadu, zvolenou slabší hvězdu a stupeň odhadu. U stupně odhadu se slabší hvězdou použijte u čísla znaménko mínus.

Vždy porovnávejte kometu s alespoň jednou jasnější a jednou slabší hvězdou (pouze v případě, že se kometa zdá stejně jasná jako zvolená hvězda, stačí uvést odhad k této hvězdě). V případě, že chcete u odhadu komety uvést další údaje, jako je například stupeň kondenzace, průměr komy, údaj o délce a sklonu ohonu, navštivte stránku navod.kommet.cz.

Přehled jasností hvězd z letáku:
Označení Hvězda Jasnost Tycho2 VT Barevný index B-V Tycho katalog
J64 Psc5.120.518TYC 1188-1686-1
Kpsi3 Psc5.6420.698TYC 1199-1947-1
L6.0051.131TYC 2266-1661-1
M6.1720.624TYC 2267-101-1

Mapku pro vyhledání komety a další informace najdete na adrese www.kommet.cz. Mapku si vytiskněte a při pozorování používejte tlumené červené světlo, které vás neoslní. V případě jakýchkoliv dotazů se obraťte na Jakuba Černého, na mail kaos@kommet.cz.

Video: Poloha komety na večerní obloze