Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 27. týdnu (3. - 9. července 2006)

Úkazy na obloze ve 27. týdnu (3. - 9. července 2006)

Slunce: 4.7. je Země od Slunce nejdále (152,1 milionu km).

Měsíc je 3.7. v 18 h 36 min v první čtvrti. Prochází souhvězdími Panny,Vah, Štíra, výběžkem Hadonoše a Střelcem. Konjunkce Měsíce s hvězdou Spikav souhvězdí Panny nastává 4.7. večer (nastává zákryt, z našeho území všaknepozorovatelný), přiblížení Měsíce a Jupitera můžeme pozorovat 5.7.večer.

Planety viditelné okem: Merkurje nepozorovatelný. Velmi jasná Venuše (-3,9 mag, prochází souhvězdím Býka poblíž Aldebaranu) září naranní obloze od tří hodin nad východoseverovýchodem. Na večerní oblozesvítí nízko nad západoseverozápadem načervenalý Mars (1,8 mag, pohybuje sena hranici Raka a Lva), nedaleko něho se pohybuje také Saturn (0,4 mag, Rak;planeta se koncem týdne ztrácí v záři večerního soumraku). Jupiter (-2,3mag, Váhy) je nejlépe viditelný v první polovině noci, zapadá kolem půldruhé.

V pondělí 3. července ráno proletí v malé vzdálenosti od Země (0,00289 AU)planetka 2004 XP 14.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.