Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Zákryt Venuše Měsícem 21. 5. 2004

Zákryt Venuše Měsícem 21. 5. 2004

Mesic21.5.jpg

Měsíc, který se poměrně rychle pohybuje po obloze od západu směrem k východu, čas od času zakryje některou jasnější hvězdu. Poměrně zřídkavým jevem jsou však zákryty planet Měsícem. Dne 21. 5. 2004 jeden takový úkaz nastane. Měsíc zakryje jasnou planetu Venuši, která je v současné době večernicí. Vzhledem k tomu, že se úkaz bude odehrávat v odpoledních hodinách (v době od 13:26 do 14:50 SELČ), bude pozorovatelný pouze pomocí dalekohledu. Časové údaje platí pro Valašské Meziříčí. V jiných částech České republiky se okamžik začátku a konce úkazu může lišit až o několik minut.

Měsíc bude krátce po novu (nov nastává 19. května v 6:52 SELČ). Osvětlena bude jenom nepatrná část měsíčního disku - pozorovatelný bude pouze velmi úzký srpek Měsíce (+5 %). Rovněž Venuše bude mít podobu velice tenkého srpku, avšak bude mít poměrně vysokou jasnost (-4,4 mag). Při pozorování doporučujeme opatrnost, neboť úkaz se bude odehrávat poměrně blízko Slunce.

Do konce roku 2012 nastane ještě 8 zákrytů jasných planet Měsícem, které se budou odehrávat v dostatečné vzdálenosti od Slunce a dostatečně vysoko nad obzorem. Měsíc postupně zakryje následující planety: Mars (27. 7. 2006), Saturn (2. 3. 2007), Saturn (22. 5. 2007), Venuše (18. 6. 2007), Mars (24. 12. 2007), Mars (10. 5. 2008), Venuše (1. 12. 2008) a Jupiter (15. 7. 2012).

Mimořádný úkaz nastane 13. 2. 2056. Měsíc současně zakryje dvě planety: Merkur a Mars. Obě planety se budou při pohledu ze Země nacházet v těsné blízkosti (budou v konjunkci) a pro Měsíc nebude žádný problém, aby obě planety na chvíli zakryl.

Informace byly čerpány z knihy František Martinek: Zatmění Slunce a Měsíce a příbuzné úkazy 2003-2012. Knihu lze objednat prostřednictvím internetového knihkupectví (E-obchod) Hvězdárny Valašské Meziříčí na adrese http://www.astrovm.cz.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.