Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Amatérský astronom objevil dosvit gama záblesku

Amatérský astronom objevil dosvit gama záblesku

Berto Monard u své pozorovatelny25. června 2003 objevil Berto Monard z Jihoafrické Republiky dosvit gama záblesku - a podařilo se mu to dříve než profesionálním astronomům!

Tento záblesk (označen podle data jako GRB 030725) byl objeven družicí HETE-2 (High Energy Transient Explorer-2) a informace o něm byla vzápětí odeslána z orbity na Zemi, kde po ní "skočili" amatérští astronomové, mezi jinými i AAVSO (American Association of Variable Star Observers), od které Monard obdržel hlášení.

Vyzbrojen jen 30centimetrovým dalekohledem typu Schmidt-Cassegrain a CCD kamerou, snímkoval určený kousíček oblohy a 7 hodin po vzplanutí záblesku na jednom snímku nalezl, co hledal. Během následujících 3,6 hodin hvězdná velikost objektu poklesla z 18,8 na 19,6 mag. 29. července astronomové z ESO v La Silla potvrdili, že to, co Monard našel, byl skutečně GRB 030725.

Monard měl vlastně velké štěstí. Gama záblesk se nacházel na přibližně 51 stupních jižní šířky, takže byl bezpečně z dosahu pozorovatelů ze severní polokoule; navíc velká část jižních pozorovatelů se zrovna nacházel v Sydney na shromáždění Mezinárodní Astronomické Unie.

Petra Pecharová

Zdroj: Sky and Telescope

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!