Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Amatérský astronom objevil dosvit gama záblesku

Amatérský astronom objevil dosvit gama záblesku

Berto Monard u své pozorovatelny25. června 2003 objevil Berto Monard z Jihoafrické Republiky dosvit gama záblesku - a podařilo se mu to dříve než profesionálním astronomům!

Tento záblesk (označen podle data jako GRB 030725) byl objeven družicí HETE-2 (High Energy Transient Explorer-2) a informace o něm byla vzápětí odeslána z orbity na Zemi, kde po ní "skočili" amatérští astronomové, mezi jinými i AAVSO (American Association of Variable Star Observers), od které Monard obdržel hlášení.

Vyzbrojen jen 30centimetrovým dalekohledem typu Schmidt-Cassegrain a CCD kamerou, snímkoval určený kousíček oblohy a 7 hodin po vzplanutí záblesku na jednom snímku nalezl, co hledal. Během následujících 3,6 hodin hvězdná velikost objektu poklesla z 18,8 na 19,6 mag. 29. července astronomové z ESO v La Silla potvrdili, že to, co Monard našel, byl skutečně GRB 030725.

Monard měl vlastně velké štěstí. Gama záblesk se nacházel na přibližně 51 stupních jižní šířky, takže byl bezpečně z dosahu pozorovatelů ze severní polokoule; navíc velká část jižních pozorovatelů se zrovna nacházel v Sydney na shromáždění Mezinárodní Astronomické Unie.

Petra Pecharová

Zdroj: Sky and Telescope

Kométa C/2017 O1 (ASASSN) v súhvezdí Býk

Na obrázku je zachytená animácia pohybu kométy z 23.9.2017 v čase od 0:25 do 1:55 CEST, je vytvorená z 11 obrázkov exponovaných časom 480 sec. Kométa by sa mala dostať do maxima jasnosti už o necelý mesiac.