Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Galaxie v souhvězdí Andromedy je 3krát větší

Galaxie v souhvězdí Andromedy je 3krát větší

M31.jpg
Astronomové použili největší dalekohled světa Keck II o průměru 10 m na vrcholu vyhaslé sopky Mauna Kea (Havajské ostrovy) k pozorování známé galaxie M 31 v souhvězdí Andromedy, označované někdy jako "Mlhovina v Andromedě" vzhledem k tomu, že je ji možné spatřit i pouhým okem jako mlhavý obláček. Od Země ji dělí vzdálenost větší než 2 milióny světelných let. Senzační výsledky pozorování byly zveřejněny v Minneapolis na zasedání Americké astronomické společnosti.

Astronomové studovali pohyby hvězd ve vzdáleném okolí této spirální galaxie. Zjistili, že pohyb vzdálených hvězd je ve skutečnosti synchronizovaný se zbývajícími hvězdami galaxie, obíhajícími spořádaně jedním směrem kolem galaktického centra.

Galaxie_M31.jpg

"Měřili jsme radiální rychlosti hvězd, nacházejících se ve vnějších okrajových oblastech galaxie; v podstatě jsme zjišťovali, jak rychle se od nás vzdalují či jak rychle se k nám přibližují," vysvětluje Scott Chapman (California Institute of Technology), jeden z členů výzkumného týmu. Skupina astronomů provedla takováto měření asi u 5 000 hvězd v okrajových částech galaxie. Měření přinesla překvapující výsledek: pozorované hvězdy ve skutečnosti obíhají kolem centra jako ostatní hvězdy galaktického disku.

Tato periferie galaxie M 31 svítí jen velmi slabě - na její konto připadá pouze 10 % záření celé galaxie. Nicméně nacházejí se zde milióny hvězd, kroužící kolem centra ve vzdálených oblastech galaxie.

Výsledkem pozorování je také informace, že galaxie M 31 (nejbližší velká "sousedka" naší Galaxie) je 3krát větší, než se astronomové doposud domnívali. Její průměr činí 220 000 světelných let. Doposud se její průměr odhadoval na 70 až 80 tisíc světelných let (pro porovnání průměr naší Galaxie se odhaduje na 100 000 světelných let).

Problém není v tom, že by galaxie M 31 zvětšila svoje rozměry. Hvězdy, obklopující spirální ramena na periferii galaxie, byly pozorovány již dříve, avšak astronomové předpokládali, že se jedná o zachycené fragmenty jiných galaxií, jenž se v minulosti přiblížily do blízkosti galaxie M 31, která si část hvězd z cizích galaxií "přivlastnila".

Při důkladném pozorování jednotlivých složek galaxie si můžeme dát dohromady obraz, jak se ta která galaxie vyvíjela v čase. Centrální oblasti galaxií se pravděpodobně zformovaly jako první, vzdálenější oblasti rotujícího disku o něco později. Typy hvězd a jejich dráhy v různých částech galaxie poskytují informace o jejím postupném vývoji.

Galaxie v souhvězdí Andromedy je ideální "laboratoří" pro studium galaxií, protože se nachází poměrně blízko. Výzkum naší Galaxie je naopak poměrně obtížný, neboť se nacházíme uvnitř této Galaxie a "pro stromy nevidíme les".

Kromě toho astronomové zjistili, že vzdálené hvězdy na periferii galaxie M 31 jsou shromážděny zhruba do 20 identifikovaných shluků. Avšak rotující disky a shluky hvězd nezapadají do současných modelů vzniku galaxií. Dalším krokem výzkumu bude pokračování v pozorováních za účelem zjištění, zda se jedná pouze o zvláštnost galaxie M 31, nebo zda je to charakteristický rys všech spirálních galaxií. Tento objev je tvrdým oříškem pro sjednocení se současnými teoriemi a počítačovými simulacemi procesu vzniku galaxií.

Zdroj: space.com a newscientist.com