Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Tajemné srdce v temnotách

Tajemné srdce v temnotách

Chandra: ngc 346
Snímek pořízený rentgenovým teleskopem Chandra zobrazuje hvězdokupu NGC 346. Zřetelný útvar ve tvaru srdce je oblak o teplotě 8 milionů stupňů celsia. Pozorování v optickém a UV oboru naznačují, že se jedná o zbytek dávné supernovy.

Předchůdce supernovy byl pravděpodobně průvodce masivní, mladé hvězdy - zdroje jasného rentgenového záření ve středu snímku. Tato jasná hvězda HD 5980 (jedna z nejhmotnějších hvězd) prodělala v posledních desetiletích několik dramatických erupcí. Alternativní model původu oblaku předpokládá, že se jedná o zbytky dávné erupce podobné nedávné erupci pozorované u eta Carinae.

Rozhodnout, která alternativa je ta správná, mohou pouze další pozorování. Do té doby zůstane původ srdce v temnotách zahalen tajemstvím.

Zdroj: Chandra

Zelený Airglow

Velice těžké panorama na spojení, ve finále hodně ořízlé. Struktury jsem zachytil na 45sekundovou expozici.