Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Vo vesmíre sú najmenej dva bilióny galaxií

Vo vesmíre sú najmenej dva bilióny galaxií

Obrázok "HST GOODS-South field". Nový odhad počtu galaxií je 10-krát väčší než počet, ktorý vidíme na obrázku.
Autor: NASA / ESA / The GOODS Team / M. Giavalisco (UMass., Amherst)

Najnovší odhad množstva galaxií v našom vesmíre ponúkol tím odborníkov na čele s astrofyzikom Christopherom Conselicom z Nottinghamskej univerzity. Dospeli k názoru, že náš vesmír obsahuje najmenej 2 bilióny galaxií, čo je 10-krát viac, než koľko teoreticky môžeme pozorovať so súčasnými prístrojmi.

Astronómovia použili snímky hlbokého vesmíru z Hubblovo teleskopu a ďalších ďalekohľadov a pretvorili ich do podoby 3D mapy. To im poskytlo možnosť odvodiť hustotu galaxií vo vybraných oblastiach vesmíru, z čoho dokázali určiť, koľko galaxií sme zatiaľ nepozorovali. Postupovali pritom tak, že zisťovali počty pozorovaných galaxií v rôznych obdobiach histórie vesmíru.

Výsledky výskumu tiež ukazujú, že keď bol vesmír len pár miliárd rokov starý, tak v ňom bolo 10-krát viac galaxií na jednotku objemu, než je vo vesmíre dnes. V tej dobe boli galaxie väčšinou malé, podobali sa trpasličím galaxiám, aké dnes sprevádzajú Mliečnu dráhu a ďalší veľké galaxie. Podľa Conseliceho je to dosť prekvapivé a naznačuje to, že vo vesmíre zrejme veľmi často galaxie navzájom splývajú, co vedie k znižovaniu ich množstva

Viktória Zemančíková

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD. (*1990, Košice) je slovenská popularizátorka astronomie. Do hvězdné oblohy se zamilovala už jako malé dítě a vesmír je její celoživotní vášní. Je absolventka pomaturitního studia astronomie na Slovenskej ústrednej hvezdárni v Hurbanově a též pracovala na Hvězdárně a palnetáriu v Prešově. Vyjma hvězdnému nebi a vesmíru se věnovala filosofii a metodologii vědy v rámci doktorandského studia na Univerzitě Pavla Jozefa Šafárika v Košicích. Je autorkou astronomického kalendáře v časopise Quark a na stránkach Slovenského zväzu astronómov. Publikuje populárně-vedecké články na portálu www.pc.sk.

Štítky: Galaxie, Hubble Space Telscope