Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Záhada energetických elektronů

Záhada energetických elektronů

Kde se vzaly urychlené elektrony? Otázka, kterou si kladou astronomové studující zajímavou hvěydokupu RCW 38. Tuto hvězdokupu obklopuje oblak urychlených eletronů. Vysokoenergetické částice mohou dramaticky změnit chemické vlastnosti disků, které mohou obklopovat hvězdy v tomto objektu.

RCW 38 se nachází 6 000 světelných let od Země a zabírá prostor o průměru 5 světelných let. Jde o jednu z nejblížších oblastí, kde vznikají hvězdy. Obsahuje tisíce hvězd, které se vznikly teprve nedávno - před méně než milionem let. Do dnšního dne vznikají další hvězdy. Těsné prostředí podporuje výskyt horkého plznu, ale ne vysokonergetických částic. Tyto částice typicky vznikají při výbuchu supernovz, nebo v silném magnetickém poli v okolí neutronových hvězd či černých děr. Přitom žádný z těchto objektů nebzl v RCW 38 pozorován.

Pozorování RCW 38 nesouhlasí s běžnými představami, data ukazují, že objekt obsahuje zdroj energetických částic, ale není jasné o jaký ydroj jde a kde přesně se nachází.

Jednou z možností je dříve nedetekovaný výbuch supernovy. K výbuchu mohlo dojít již před tisíci lety a přesto by rázová vlna nebo rotující neutronová díra zbylá po výbuchu mohly produkovat vysokoenergetické částice.

Nezávisle na jejich původu, jejich přítomnost změní chemické vlastnosti okolní hmoty takovým způsobem, že jejich výskyt bude určitelný ještě za miliardu let.

Například v našem slunečním systému jsme objevili některé nuklidy - nejznámějším je Aluminium 26. To znamená, že v závěrečné fáyi vývoje slunečního systému se zde nacházaly vysokoenergetické částice. Průchod slunečního systému proudem energetických částic může vysvětlit výskyt vzácných nuklidů v metoritech nalezených na Zemi.

Pózování při výhledu na noční oblohu

Světelné znečištění braní při výhledu na jasnou oblohu a pozorovatele klame.